Arteon R-Line 2.0 TSI 4Motion - czy to już premium? - TEST - Trends Magazines

Arteon R-Line 2.0 TSI 4Motion – czy to już premium? – TEST

VW_Arteon_R-Line_2.0_TSI_4Motion

Volkswagen Arteon to samochód, który ma zmieniać image marki – ugruntować jej status i sprawić, że będzie bardziej pożądana.

VW_Arteon_R-Line_2.0_TSI_4Motion
VW_Arteon_R-Line_2.0_TSI_4Motion

Niecałe dwie dekady temu firma próbowała tego z Phateonem, ale nie odniosła spodziewanego sukcesu. Nikt nie wątpił w zastosowane w nim wspaniałe technologie, co koncern udowodnił, budując później bazującego na Phateonie Bentleya Continentala GT. Przestronne coupé z uskrzydlonym B na masce odniosło ogromny sukces. Wolfsburg zmuszony był przyjąć strategię przesuwania percepcji klientów na produkty klasy premium.

VW_Arteon_R-Line_2.0_TSI_4Motion
VW_Arteon_R-Line_2.0_TSI_4Motion

Pierwszym udanym posunięciem okazało się stworzenie dużego SUV-a – Touarega, ale w gamie modelowej wciąż brakowało prestiżowej limuzyny. Mając do dyspozycji modułową platformę MQB zdecydowano o stworzeniu długiego na 4862 mm liftbacka, który będzie pozycjonowany nad popularnym Passatem i rozwinie filozofię czterodrzwiowego coupé, z powodzeniem reprezentowaną wcześniej przez Passata CC (później po prostu CC). Co oznacza skrót CC? Zgodnie z tym, co mówił producent podczas premiery modelu w 2008 roku – Comfort Coupé. Czy właśnie taki ma być też Arteon? Z pewnością nie z nazwy, bo przecież „art” to sztuka.

VW_Arteon_R-Line_2.0_TSI_4Motion
VW_Arteon_R-Line_2.0_TSI_4Motion

Dziś wiemy, że narysowane przez Klausa Bishoffa nadwozie było strzałem w dziesiątkę. Ma kształt klina z mnóstwem przetłoczeń i linii, które się uzupełniają i przenikają. Największym sukcesem projektanta jest przednia część pojazdu. Sposób wyeksponowania wielożebrowego chromowanego grilla i zintegrowania z nim reflektorów LED może zachwycić. Z pewnością budzi podziw u widzących Arteona w lusterku wstecznym. Ogromna maska i dość wąsko poprowadzona linia  bocznych okien nadają autu nieco sportowy charakter.

VW_Arteon_R-Line_2.0_TSI_4Motion
VW_Arteon_R-Line_2.0_TSI_4Motion

Do tego drzwi nie mają ram okien. Jedynie tył Aertona zdaje się „zwykły”, ale to dlatego, że reszta projektu jest aż tak dobra. Auto w wersji R-Line pokryte żółtym lakierem Kurkuma wygląda po prostu genialnie. Choć smukłe, ma bardzo przestronne wnętrze. Uszczypliwi będą twierdzić, że Arteon to nadal tylko kolejna wersja modelu CC, bo deska rozdzielcza jest prawie taka sama, jak w Passacie.

VW_Arteon_R-Line_2.0_TSI_4Motion
VW_Arteon_R-Line_2.0_TSI_4Motion

Wersja R-Line ma czarne wnętrze i świetne fotele Top Comfort z pokaźnym logo R-Line. Pasażerowie obu rzędów mają odpowiednią ilość miejsca, żeby poczuć się komfortowo i luksusowo, tym bardziej że wnętrze jest imponująco wyciszone. Deska rozdzielcza naszpikowana jest nowoczesnymi technologiami. Począwszy od kolorowych wyświetlaczy przed kierowcą i na konsoli środkowej poprzez wyświetlacz Head-up Display skończywszy na systemach z członem „Assist” w nazwie.

VW_Arteon_R-Line_2.0_TSI_4Motion
VW_Arteon_R-Line_2.0_TSI_4Motion

Arteon potrafi dostosować prędkość do wskazanej przez znaki drogowe lub jadącego przed nim auta w zakresie od 0 do 210 km/h. Umie też zahamować za nas w sytuacji awaryjnej, a gdybyśmy ulegli wypadkowi – wezwać pomoc. Ze szczegółami opisaliśmy te systemy w VW TRENDS w 2017 roku.

VW_Arteon_R-Line_2.0_TSI_4Motion
VW_Arteon_R-Line_2.0_TSI_4Motion

Z perspektywy codziennego użytkowania rozwiązania te są bardzo naturalne i znakomicie się sprawdzają. Jedynie Lane Assist, który „wyrywa” czasem kierownicę, wymaga przyzwyczajenia, ale można go wyłączyć w menu. Z zakresu komfortu uwagę przykuwa trzystrefowa klimatyzacja z osobnym panelem dla siedzących z tyłu czy pakiet oświetlenia wnętrza Ambiente. Arteon to liftback, czyli jego tylna szyba podnosi się z klapą bagażnika. Możemy zrobić to machając nogą pod tylnym zderzakiem dzięki systemowi Easy Open. Kufer jest bardzo duży (563 litry) i ustawny.

VW_Arteon_R-Line_2.0_TSI_4Motion
VW_Arteon_R-Line_2.0_TSI_4Motion

Przepiękne nadwozie skrywa sprawdzone technologie. Użycie platformy MQB oznacza, że mamy poprzecznie umieszczony silnik z przodu i napęd na przednią lub obie osie.

VW_Arteon_R-Line_2.0_TSI_4Motion
VW_Arteon_R-Line_2.0_TSI_4Motion

Pod maską tego egzemplarza znajduje się topowa odmiana układu napędowego, czyli prawie 280-konny silnik 2.0 TSI. Przekazuje on moc na obie osie (4Motion) za pośrednictwem najnowszej skrzyni DSG o siedmiu przełożeniach. Najwyższy bieg wprowadzono z myślą o obniżeniu prędkości obrotowej silnika przy dużych prędkościach. W przypadku utraty przyczepności z pomocą przyjdzie Haldex piątej generacji, który może przekazać ponad połowę mocy silnika na tylną oś. Zawieszenie adaptacyjne DCC pozwala nam żonglować różnymi trybami pracy. Auto dzięki długiemu rozstawowi osi bardzo dobrze tłumi nierówności, dlatego polecam tryb Sport, który pozwala lepiej wyczuć samochód bez utraty komfortu.

VW_Arteon_R-Line_2.0_TSI_4Motion
VW_Arteon_R-Line_2.0_TSI_4Motion

Arteon to bardzo dopracowany produkt. Podobnie jak inne auta oparte na tej płycie podłogowej świetnie zachowuje się na drodze – jest bardzo bezpieczny, dając jednocześnie odpowiedni poziom satysfakcji z prowadzenia. Docenić też muszę pracę stylistów. To najbardziej przykuwający wzrok nowy Volkswagen, z jakim miałem styczność. Żółty lakier, chromowane dodatki i 20-calowe matowe felgi Rosario przyciągają wzrok przechodniów niczym magnes. Wielkością model ten wpasowuje się pomiędzy Audi A5 Sportback i Audi A7, i z pewnością nie jest to przypadek. Czy więc jest w stanie konkurować z produktami klasy premium? Moim zdaniem z zewnątrz Arteon jest świetny, ale w środku przydałoby się więcej fantazji. Volkswagen wyciągnął wnioski z przygody z Phaetonem i z sukcesem wszedł do klasy, w której do tej pory byli inni.

Krzysztof Kaźmierczak

Fot. autor

VW_Arteon_R-Line_2.0_TSI_4Motion
VW_Arteon_R-Line_2.0_TSI_4Motion

VW Arteon R-Line 2.0 TSI 4Motion

NADWOZIE                                            

Długość/ szerokość/ wysokość (mm)            4862/ 1871/ 1450

Rozstaw osi (mm)                                       2837

Pojemność bagażnika (l)                              563

Masa własna (kg)                                        1720

Koła                                                           20

SILNIK/ NAPĘD

Typ, liczba zaworów                                    4-cylindrowy, 16V, turbo

Poj. skokowa (ccm)                                     1984

Maks. moc (KM/ obr./min)                          272

Maks. mom. obr. (Nm/ obr./min)                 350

Skrzynia biegów                                          DSG 7-biegowa

Napędzana oś                                             obie (4Motion)

OSIĄGI/ ZUŻYCIE PALIWA

0–100 km/h (s)                                           5,6

V maks. (km/h)                                           250

Spalanie (l/ 100 km) śr. katalogowe/ test)    8,7/10,5

CENA

Podstawowa                                               114.382 zł

Testowanego modelu                                   261.400 zł

(VW TRENDS 2/2019)

Podobne

Volkswagen Passat GTE Variant ładujący sie prądem

Co sądzimy o autach elektrycznych?

Najnowszy raport InsightOut Lab i Volkswagena wykazał, że podejście Polaków do samochodów elektrycznych jest pozytywne. Największym problemem są ceny „elektryków”.  Aż 84 proc. respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że auta elektryczne są drogie. Z badań wynika jednak, że jeśli ankietowani stanęliby przed wyborem, czy kupić auto droższe, ale tańsze w utrzymaniu, czy może tańsze, ale bardziej kosztowne w utrzymaniu, większość…

Seat Leon Sportstourer 1.4 e-Hybrid

TEST Seat Leon Sportstourer 1.4 e-Hybrid – lepszy od diesla?

Seat Leon Sportstourer 1.4 e-Hybrid to obecnie najmocniejsza odmiana tego modelu w gamie hiszpańskiego producenta. Nie licząc oczywiście sportowej Cupry, ale to zupełnie inna historia. Czy hybrydowy Leon w rodzinnej odmianie kombi może konkurować z dieslem i czy takie auto ma w ogóle dziś sens? Sprawdzamy to w teście. Seat Leon to jeden z najważniejszych,…