Pierwszą Alpinę B6, na bazie BMW 650i typoszeregu F12/F13 (kabriolet i coupé), można było kupić tylko w Europie. Wyposażono ją w dostrojony 4,4-litrowy silnik V8 o mocy 500 KM, połączony z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów. Dopiero wprowadzona w 2014 roku na rok modelowy 2015 zmodernizowana generacja Alpiny B6 jest dostępna jako coupé, cabriolet i prezentowane Gran Coupé.
Druga odsłona B-szóstki została wyposażona w 540-konną wersję 4,4-litrowego silnika V8 z podwójnym turbodoładowaniem. Kolejna, finalna modernizacja jednostki napędowej doprowadziła do podniesienia mocy do 600 KM. Wszystko po to, by skuteczniej konkurować z BMW M6 Gran Coupé. Nowa ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów ZF 8HP jest jedyną dostępną przekładnią, a napęd na wszystkie koła jest standardem.
BMW Alpina B6 Bi-Turbo Gran Coupé to naprawdę wyjątkowy samochód. Jako pierwsze czterodrzwiowe coupé Alpiny stanowi połączenie supersportowej dynamiki, estetyki aut z Buchloe i luksusu dla czworga pasażerów. Mocny silnik V8 Bi-Turbo o wysokim momencie obrotowym i napęd na wszystkie koła zapewniają niewiarygodne osiągi i wrażenia z jazdy na niedostępnym do tej pory poziomie. Alpina B6 Bi-Turbo Gran Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy i może osiągnąć maksymalną prędkość 324 km/h.
Silnik
B6 Bi-Turbo napędzana jest najnowszej generacji 4,4-litrowym silnikiem V8 Bi-Turbo, który jest powszechnie znany z płynnego dostarczania mocy i imponującego momentu obrotowego. Po modernizacjach Alpiny wytwarza 600 KM przy 6000 obr./min i 800 Nm momentu obrotowego przy 3500 obr /min.
Zaawansowana technologicznie koncepcja silnika Bi-Turbo pozwala uzyskać wysoką szczytową moc wyjściową, doskonałą reakcję przepustnicy i wysoki moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów – dzięki temu Alpina świetnie radzi sobie w sprincie i zaskakuje doskonałą elastycznością na autostradzie.
Technologia
Nowoczesne elektronicznie sterowane technologie podwozia i zawieszenia, takie jak Dynamic Damper Control i Adaptive Drive, działają w symbiozie z całkowicie zmiennym rozkładem momentu obrotowego napędu na wszystkie koła, aby osiągnąć neutralne prowadzenie, które spełnia wymagania klientów w zakresie komfortu i sportowego charakteru.
Maksymalna przyczepność, szczególnie na mokrej nawierzchni lub w zimowych warunkach, dzięki napędowi na obie osie sprawia, że B6 Bi-Turbo Gran Coupé jest w stanie zawsze kontrolować swoją moc. Innymi słowy, BMW M6 często walczy o trakcję, a Alpina B6 prze do przodu niczym czołg.
Styl
B6 Bi-Turbo ma klasyczne 20-calowe koła Alpiny (a pod nimi ogromne hamulce tarczowe), nowy przedni spojler, spliter i kanały powietrzne, tylny spojler i podwójne rury wydechowe.
Wewnątrz znajduje się więcej skóry, niebieskie oprzyrządowanie i wiele dodatków niedostępnych w Gran Coupé. Na przykład w podsufitce jest plakietka znamionowa Alpiny, a wiele elementów wnętrza oznaczonych jest logo manufaktury z Buchloe.
Exclusive
Dzięki ograniczonej liczbie samochodów Alpina B6 jest jednym z najbardziej ekskluzywnych pojazdów produkowanych w tym segmencie. Decydując się na ten samochód zyskujesz wygodną limuzynę z luksusowo wyposażonym wnętrzem i 600 KM dostępnych na zawołanie.
W przeciwieństwie do niektórych bardziej luksusowych coupé zorientowanych na osiągi, takich jak BMW M6, Alpina B6 xDrive Gran Coupé jest bardziej autostradowym krążownikiem niż samochodem, którym można ścigać się na torze.
Krzysztof Kaźmierczak
Fot. Autor
BMW ALPINA B6 Bi-Turbo Gran Coupé
NADWOZIE
Długość/ szerokość/ wysokość (mm) 5007/1894//1398
Rozstaw osi (mm) 2968
Pojemność bagażnika (l) 460
Masa własna (kg) 2105
Koła Alpina Classic 20 cali
SILNIK/NAPĘD
Typ, liczba zaworów V8, 32V
Poj. skokowa (ccm) 4395
Maks. moc (KM/przy obr./min) 600
Maks. mom. obr. (Nm/przy obr./min) 800
Skrzynia biegów 8-Speed Sport-Automatic ZF 8HP70
Napędzana oś obie
OSIĄGI/ ZUŻYCIE PALIWA
0–100 km/h (s) 3,8
V maks. (km/h) 324
CENA produkt na zamówienie
(BMW TRENDS 4/2019)