Czy szyby w samochodzie można legalnie okleić folią?

Czy szyby w samochodzie można legalnie przyciemniać?

Jasne szyby nie dodają samochodom urody. Od wielu już lat auta opuszczają fabryki z przyciemnionymi szybami. Stopień ich „przydymienia” jest ograniczony, gdyż producenci nie mogą pozwolić sobie na łamanie prawa. Normy przewidują, że przepuszczalność szyb pojazdów powinna wynosić:
– dla szyby przedniej (czołowej) – minimum 75 %,
– dla szyb przednich bocznych – minimum 70%
– dla pozostałych szyb, nie mających wpływ na pole widzenia kierowcy – dozwolone jest poniżej 70%, co oznacza, że szyby mogą zostać oklejone nawet nieprzejrzystą folią.

Jeżeli szyby samochodu zostały częściowo przyciemnione przez fabrykę, naklejenie folii o parametrach dopuszczalnych zwykle powoduje ogranicza przepuszczalność poniżej poziomu wymaganego prawem. Wykrycie przez policjantów czy diagnostę takiej modyfikacji jest powodem do zatrzymania dowodu rejestracyjnego do czasu jej usunięcia (kontrola drogowa może zakończyć się też mandatem).

Warto też pamiętać, że folia wpływa na komfort i bezpieczeństwo. Oklejona szyba przepuszcza do wnętrza mniej promieni słonecznych, co ogranicza jego nagrzewanie. Nie rozpryskuje się, a nierzadko całkiem dobrze trzyma w mocowaniach (szczególnie, gdy jest to szyba wklejana). Może to utrudnić włamanie do auta lub ograniczyć obrażenia (nieprzypadkowo sportowe przepisy wymagają, by szyby wyczynowych aut były oklejone folią przeciwodpryskową). Z drugiej jednak strony oklejona szyba może utrudnić wydostanie się z pojazdu w sytuacji awaryjnej (np. pożaru).

Podobne

VW Caddy mk1 widok od frontu

Swap za swapem – nietypowy VW Caddy 1

Pierwszy Volkswagen Caddy został stworzony na potrzeby rynku północnoamerykańskiego i nosił nazwę VW Rabbit Pick-up. Rabbit, czyli królik, powstał na bazie popularnego kompaktowego Golfa (na rynku amerykańskim Rabbit) i był produkowany w fabryce w Westmoreland w stanie Pensylwania w latach 1979–1993. Do Europy trafił pod nazwą Caddy w roku 1983. Był to wyjątkowo długowieczny model.…

Nisko OSAdzone Polo 6N

Po długich poszukiwaniach samochodu z grupy Volkswagena na studencką kieszeń Artur, znany jako „Osa”, kupił w końcu niebieskie Polo, napędzane wolnossącym silnikiem Diesla. Choć myślał o Golfie, w marcu 2011 roku trafił na mniejsze auto z elektrycznie sterowanym dachem Open Air. Wyposażenie jedenastoletniego Polo w wersji Joker obejmowało także wspomaganie kierownicy, elektryczne sterowanie szyb oraz…