BMW 7 E32 Security. Pierwsza prawdziwa limuzyna dla VIP-ów - Trends Magazines

BMW 7 E32 Security. Pierwsza prawdziwa limuzyna dla VIP-ów

Opancerzone BMW. Słyszał o nich chyba każdy, a wielu z nas widziało je na własne oczy. Co o nich wiemy? Zazwyczaj niewiele. Szkoda, bo to ciekawy fragment historii BMW.

Koncern z Monachium dołączył do grona producentów opancerzonych limuzyn jesienią 1977 roku. BMW nie zdecydowało się na powierzenie przygotowania pojazdów dla VIP-ów firmom zewnętrznym. Zapadła decyzja o wytwarzaniu superbezpiecznych limuzyn własnymi siłami, oczywiście korzystając z podzespołów dostarczanych przez wyspecjalizowanych poddostawców. Taka strategia daje możliwość kompleksowego przygotowania samochodu do nowej roli – przy drastycznie zwiększonej przez opancerzenie masie własnej pojazdu konieczne staje się m.in. przygotowanie solidniejszych elementów zawieszenia. Włączenie opancerzonej wersji do oficjalnej palety produktów procentuje również, gdy pojawia się konieczność dokonania napraw. Użytkownik pojazdu ma pewność, że serwis BMW będzie w stanie zapewnić wszystkie niezbędne części – z płytami pancernymi i kuloodpornymi szybami włącznie.

Następca pierwszego kuloodpornego samochodu marki BMW zaczął powstawać w 1989 roku. Zaryzykujemy stwierdzenie, że seria 7 E32 w wersji 750iLS było pierwszym pełnowartościowym samochodem pancernym BMW. Powstał na bazie siódemki z wydłużonym rozstawem osi, co w maksymalnym stopniu dopasowało limuzynę do oczekiwań notabli. O ile ogólny zarys konstrukcji oraz parametry wybranych części BMW E23 Security można było poznać dzięki internetowemu katalogowi części Real Oem, tak zgłębienie tajników E32 750iLS jest dużo trudniejsze. Producent ograniczył się do schematycznego oznaczenia płyt pancernych, bez prezentowania ich kształtu, co w pewnym stopniu może utrudniać namierzenie słabych punktów pojazdu. Kto uważnie przejrzy bazę danych Real Oem, znajdzie jednak kilka ciekawych informacji – chociażby dowie się, że przednia szyba ważyła aż 80,4 kg! E32 zostało lepiej opancerzone od swojego poprzednika. Wzmocniono m.in. słupki dachu i podszybia.

Listę dostępnego wyposażenia wzbogaciły schowki na broń w podsufitce oraz przednia szyba pełniąca rolę… wyjścia awaryjnego. Za wypchnięcie jej z nadwozia odpowiadał mechanizm pirotechniczny, którego kluczowe składowe w niezmienionej formie trafiły do kolejnej „pancerki”: BMW, czyli E38.

Już wkrótce napiszemy o tym samochodzie na Trends.com.pl!

Podobne

Piękne BMW M3 E46 Cabrio Individual

M3 E46 to gatunek, któremu powoli zaczyna grozić wyginięcie. Coraz trudniej o takie auto godne uwagi. Prezentowane  E46 cabrio to prawdziwy rodzynek. Nie zawsze zakup tego typu auta musi być skrupulatnie planowany. W styczniu bieżącego roku Tomasz spontanicznie przeglądał pewien portal aukcyjny. Jego uwagę przykuło ładne cabrio. Od zawsze uważał, że E46 to najładniejsza generacja…

BMW E92 Transformers

BMW E92 Transformers – zbuduj sobie chodzące BMW

Widzicie czerwone BMW E92 na ulicy - nic nadzwyczajnego. Może kolor nieco wyróżnia się z tłumu, ale to nadal BMW 3 coupe, których mnóstwo na drogach. Nagle auto wstaje i to dosłownie! Wyrasta mu głowa, ręce i nogi. To BMW E92 Transformers! Tej nietypowej przeróbki podjęła się firma Letron, która stworzyła czerwonego transformersa. Robota zbudowano…