Świat motoryzacji przechodzi bezprecedensową transformację, zmieniając fundamenty przemysłu na wszystkich kontynentach. Globalny rynek pojazdów elektrycznych dynamicznie rośnie, osiągając ponad 20% udziału w światowej sprzedaży samochodów. Pierwszy kwartał 2025 roku kontynuuje ten trend ze wzrostem o 35% w porównaniu do roku poprzedniego. Według prognoz Międzynarodowej Agencji Energetycznej, do 2030 roku ponad 40% nowo rejestrowanych pojazdów będzie elektrycznych!
Jak kształtuje się rynek elektryków na świecie?
W 2024 roku sprzedaż na świecie przekroczyła 17 milionów tzw. elektryków. Pojazd elektryczny nie jest już więc tylko technologiczną ciekawostką. Wartość globalnego rynku osiągnęła niemal 1,33 biliona dolarów i przewiduje się wzrost do ponad 6,5 biliona do 2030 roku. Równolegle rozrasta się rynek infrastruktury ładowania, niezbędny dla rozwoju elektromobilności.
Chiny utrzymują dominującą pozycję jako lider, z elektrykami stanowiącymi prawie połowę wszystkich sprzedanych samochodów w 2024 roku. Europa utrzymuje udział rynkowy na poziomie około 20%, podczas gdy w Ameryce Północnej wzrost był umiarkowany – zaledwie 5% w pierwszych czterech miesiącach 2025 roku.
Polska elektromobilność – gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy?
Polski rynek charakteryzuje się opóźnieniem względem europejskich liderów. Na koniec 2024 roku zarejestrowano zaledwie 80 368 elektrycznych pojazdów, a ich udział w rynku nowych samochodów wyniósł tylko 3,1%. Zdecydowaną większość rejestrowanych BEV (Battery Electric Vehicle) stanowią samochody nowe (77%).
Prognozy są jednak optymistyczne – według Polish EV Outlook 2025, na koniec tego roku najnowsze samochody elektryczne mogą stanowić 4–5% rynku nowych pojazdów. Najbardziej ambitne scenariusze przewidują, że do końca dekady po polskich drogach może jeździć blisko 700 tysięcy samochodów z napędem elektrycznym.
Jakie bariery hamują rozwój elektromobilności?
Pomimo zmniejszającej się różnicy cenowej, w 2024 roku średnia cena nowych osobowych BEV była wciąż wyższa o około 40% w porównaniu do pojazdów konwencjonalnych. Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w Polsce oraz jak rozliczyć ładowanie samochodu elektrycznego to częste pytania zadawane przez potencjalnych e-nabywców.
Infrastruktura ładowania stanowi kolejne wyzwanie. 56% konsumentów wymienia brak dostępnych stacji jako główną barierę. Wielu kierowców zastanawia się, gdzie naładować samochód elektryczny podczas podróży oraz ile kosztuje szybkie ładowanie samochodu elektrycznego. Równie istotne są kwestie ładowania samochodu elektrycznego w garażu podziemnym oraz czy gniazdko elektryczne w samochodzie będzie wystarczającym rozwiązaniem.
Innowacje technologiczne napędzające przyszłość
Postępy w technologii baterii znacząco poprawiają zasięg, wydajność i przystępność cenową elektryków. Samochód elektryczny sam w sobie staje się coraz bardziej atrakcyjny dla konsumentów.
W Polsce, w świetle unijnego rozporządzenia AFIR, do 2030 roku moc krajowej infrastruktury ładowania musi wzrosnąć 6,5-krotnie.
Przyszłość motoryzacji z pewnością należy do pojazdów elektrycznych, choć tempo transformacji będzie różnić się regionalnie. Polski rynek, mimo wspomnianego wcześniej opóźnienia, wykazuje potencjał wzrostu. Bez zdecydowanych działań ze strony władz centralnych, polski rynek może doświadczyć długotrwałej stagnacji, pogłębiając dystans względem europejskich liderów elektromobilności.
Artykuł partnera