BMW E39 debiutowało w 1995 roku jako następca E34, modelu który zbudował bardzo solidną pozycję marki w świecie. Nie zostało jednak w tyle i także odniosło globalny sukces. Na pomysł stworzenia takiego BMW E39 528i Turbo nikt jednak w Monachium nie wpadł.
BMW E39 zostało zaprojektowane tak, aby było eleganckie, ale jednocześnie dynamiczne i sportowe. Charakterystyczne były podłużne reflektory i aerodynamiczny kształt karoserii, który wpływał na poprawę osiągów. E39 było produkowane z materiałów bardzo wysokiej jakości i wyposażone w najlepsze komponenty (często współdzielone z serią 7). Zastosowanie takich materiałów pozwoliło na zwiększenie wytrzymałości i trwałości pojazdu, co przekładało się na zadowolenie użytkowników. Dostępne były liczne opcje wyposażenia w najnowsze osiągnięcia techniczne, w tym systemy bezpieczeństwa, jak ABS, ESP i poduszki powietrzne. Ponadto samochód miał liczne wygody, takie jak klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby i fotele oraz system audio.
BMW oferowało też szeroki wybór silników benzynowych i Diesla, które były mocne, a jednocześnie oszczędne. W szczególności rozwiązania zastosowane w BMW M5 z pięciolitrowym silnikiem V8 o mocy 400 KM sprawiły, że E39 stało się legendą oraz symbolem prestiżu i luksusu w swojej klasie. BMW E39 często jest nazywane sportsedanem. Przede wszystkim z tego powodu, że było zaprojektowany z myślą o łączeniu sportowych osiągów z eleganckim i luksusowym wyglądem. Tytułowe „Freude am Fahren” to hasło reklamowe BMW, które można przetłumaczyć jako „radość z jazdy”. To hasło doskonale podsumowuje filozofię marki, która opiera się na przyjemności z prowadzenia samochodu. BMW uważa, że jazda powinna być dla kierowcy czymś więcej niż tylko zwykłym sposobem poruszania się z punktu A do punktu B. Ma wywoływać radość z doskonałych osiągów, a samochód powinien być zaprojektowany tak, aby kierowca miał nad nim pełną kontrolę. Dlatego BMW chce projektować auta, które wyróżniają się wysoką jakością wykonania, doskonałymi osiągami oraz wyrazistym charakterem.
BMW E39 528i Turbo – tworzenie definicji na nowo
Michał zapragnął wydobyć ze sportsedana jeszcze trochę esencji i pokazać, że ten model może dać dużo więcej Freude am Fahren, niż w tamtych latach BMW mogłoby się spodziewać. E39 Michała wcześniej należało do jego taty, który przez ponad sześć lat jeździł nim na co dzień. Gdy miało dojść do sprzedaży, Michał przygarnął je do swojego garażu. Od tego momentu zaczęło się drugie życie.
Wprowadzanie zmian zajęło około roku. Zaczęło się od instalacji kolektora wydechowego i dolotowego do starego silnika M52. Jednocześnie Michał kompletował części do docelowej jednostki napędowej – M50. Kupił potrzebne części, takie jak pompa paliwa, kute tłoki AMP44, szpilki ARP, uszczelkę głowicy ATENA, korby PRISM i wał korbowy z M54B30, po to, by móc zwiększyć pojemność. Nie obyło się bez montażu TURBO GTX35 na kutym kole od firmy TX Performance i wtryskach 630 oraz sprzęgła dwutarczowego, EMU Classic i docelowego kolektora ssącego. Po poskładaniu wszystkich elementów zaczęło się strojenie. Na tym etapie udało się osiągnąć 580 KM przy doładowaniu 1,5 bara. Dla Michała było to jednak za mało.
Ultra rzadkie BMW M5 E39 Dakar Gelb wystawione na sprzedaż. Cena szokuje!
Wpadł na pomysł zainstalowania skrzyni automatycznej 8HP ze sterownikiem Turbo Lamik. Po tej zmianie auto zyskało dużo energii i przy rozpędzaniu do 100–200 km/h osiągnęło czas 7,4 sekundy. Apetyt rośnie w miarę jedzenia, więc i tym razem okazało się, że pragnienie radości z jazdy Michała sięga jesz – cze dalej. Na liście zmian znalazły się: większe wtryski 980cc, wałek wydechowy i całkowicie niestandardowe ustawienie rozrządu (przy którym pomagał mu znany wśród tunerów Dr Leo). Na tym etapie modyfikacji Michała trafił do hamowni Politechniki Wrocławskiej, gdzie Dr Leo mógł wystroić auto po zmianach. Po uśmierceniu jednej skrzyni biegów, przy której osiągnięto 530 KM, i kolejnych próbach z nową Michał doszedł do 604 KM i 666 Nm przy doładowaniu 1,7 bara (z powodu ograniczeń doładowania turbiny). Michał z uśmiechem stwierdza, że na tym etapie można już poczuć prawdziwe Freude am Fahren, ale to nie jest jego ostatnie słowo.
Wraz z Damianem z TX Performance szykuje większą turbosprężarkę i chce zamontować dotrysk metanolu, by uzyskać jeszcze trochę mocy i zmniejszyć EGT. Na celowniku jest 700 KM i ma nadzieję, że misja zakończy się sukcesem. Dopowiada, że sama skrzynia 8HP zabiera około 50 60 KM mocy. Wewnątrz E39 wygląda prawie jak seryjne (tak jak i z zewnątrz). Michał zamontował tylko nową skrzynię biegów i wprowadził kilka drobnych zmian. Zależy mu na sleeperze ze szczyptą tuningu. W planach ma zmianę zawieszania na niższe, felg i hamulców, by zyskać poprawę bezpieczeństwa. To bardzo istotne, bo auto jest użytkowane na co dzień.
BMW E39 528i Turbo – dane techniczne
Silnik i napęd | M50B25 Turbo, R6 3000cc, 604 KM przy 6700 obr./min i 666 Nm przy 4500 obr./min, napęd na tylną oś, wtryski 680cc, kute korbowody i tłoki 84.5, szpilki ARP, uszczelka ATENA, Turbo GTX35 na kutym kole, pompa WALBRO, sprzęgło dwutarczowe, customowy kolektor wydechowy, sterownik Turbo Lamik, skrzynia biegów 8HP, customowy wał korbowy z M54B30 |
Zawieszenie | seryjne |
Hamulce | seryjne |
Koła/opony | BBS Styling 94 z oponami 235/45R18 |
Nadwozie | seryjne w kolorze Cosmosschwarz 303/9 |
Wnętrze | seryjne wnętrze materiałowe z drewnianymi dekorami, trójramienna kierownica, dwustrefowa klimatyzacja |
Audio | seryjne |
Przyspieszenie | od 100 do 200 km/h 6,5 s |
Styl | OEM+/ sleeper |
Plany | felgi, niższe zawieszenie, większe turbo, dotrysk metanolu |