Chiptuning i emisja CO2: Mocniej nie znaczy mniej ekologicznie - Trends Magazines

Chiptuning i emisja CO2: Mocniej nie znaczy mniej ekologicznie

W poprzednim artykule opublikowanym we wrześniu 2017 roku, a pochodzącym z VW TRENDS 5/2009 prezentowaliśmy materiał, w którym udowadnialiśmy, że silnik po chiptuningu emituje do atmosfery takie same wartości poszczególnych związków chemicznych, jak jednostka pracująca na fabrycznym programie. Do celów badawczych użyliśmy VW Scirocco 1.4 TSI o mocy 160 KM.

Podwójnie doładowana jednostka (kompresor plus turbosprężarka) zamiast 160 KM miała 174,4 KM i moment obrotowy o wartości 250 Nm. Po elektronicznej ingerencji wartości te wzrosły do 208 KM i 295 Nm. Test wykazał brak negatywnego wpływu chiptuningu na czystość emisji spalin. Ponieważ wykonywany był przy nieobciążonym silniku szybko pojawiło się pytanie, jakie wartości pokażą się na wydrukach, gdy będzie pod obciążeniem. Zastanawiało nas, czy coś się zmieni, czy dane uzyskane przed i po chiptuningu znów będą zbliżone. Wyniki takiego testu z pewnością są bardziej wiarygodne i dają rzetelną odpowiedź, czy i w jakim stopniu trujemy środowisko, poddając auto chiptuningowi.

Do badania wykorzystaliśmy to samo auto, więc jego parametry (moc i moment) się nie zmieniły. Pomiar wykonano za pomocą tej samej maszyny z tą tylko różnicą, że silnik w trakcie testu został obciążony (hamownia obciążeniowa). Zasady były podobne jak w poprzednim badaniu. Wartości poszczególnych substancji odczytywane były przy tych samych obrotach silnika na fabrycznym programie, jak również po chiptuningu.

                                    Seryjny program                                                   Chiptuning Ecusoft

                                           Wolne obroty

CO (% obj)                                        0,00                                                                              0,00

CO2 (% obj)                                       14,7                                                                              14,7

HC (ppm obj)                                   0000                                                                             0000

O2 (% obj)                                         0,19                                                                              0,21

NOx (ppm obj)                                 0000                                                                             0009

Lambda                                            1,009                                                                            1,009

                                           2000 obr/min

CO (% obj)                                        0,00                                                                              0,00

CO2 (% obj)                                       14,8                                                                              14,8

HC (ppm obj)                                   0000                                                                             0000

O2 (% obj)                                         0,07                                                                              0,17

NOx (ppm obj)                                 0014                                                                             0000

Lambda                                            1,003                                                                            1,008

                                           3000 obr/min

CO (% obj)                                        0,00                                                                              0,00

CO2 (% obj)                                       14,9                                                                              14,9

HC (ppm obj)                                   0000                                                                             0000

O2 (% obj)                                         0,07                                                                              0,07

NOx (ppm obj)                                 0000                                                                             0082

Lambda                                            1,003                                                                            1,003

                                           3600 obr/min

CO (% obj)                                        0,00                                                                              0,00

CO2 (% obj)                                       14,9                                                                              14,4

HC (ppm obj)                                   0000                                                                             0000

O2 (% obj)                                         0,19                                                                              0,05

NOx (ppm obj)                                 0000                                                                             0009

Lambda                                            1,008                                                                            1,002

                                           5000 obr/min

CO (% obj)                                        0,00                                                                              0,02

CO2 (% obj)                                       14,9                                                                              14,3

HC (ppm obj)                                   0000                                                                             0000

O2 (% obj)                                         0,07                                                                              0,05

NOx (ppm obj)                                 0000                                                                             0000

Lambda                                            1,003                                                                            1,001

Pomiaru składu spalin dokonano na Wydziale Budowy Silników Spalinowych w bielskiej wyższej uczelni ATH.

Patrząc na wyniki widać gołym okiem, że wartości emisji spalin po chiptuningu silnika nie odbiegają od zmierzonych na fabrycznym programie. Są prawie identyczne. Okazuje się, że tuning elektroniczny nie wpływa negatywnie na czystość emisji spalin. To, co pokazał poprzedni test na nieobciążonym silniku, pokrywa się z wynikami uzyskanymi po jego obciążeniu.

Robert Miłek, Fot. autor, materiał archiwalny VW TRENDS 6/2009

Podobne

VW ID.3 test Euro NCAP

Bezpieczny jak „elektryk” – ID.3 w teście Euro NCAP

Część kierowców zastanawia się, czy samochody z napędem elektrycznym zapewniają odpowiednią ochronę przed skutkami zderzeń. Przeprowadzony przez Euro NCAP test Volkswagena ID.3 wykazał, że jest ona na doskonałym poziomie.  Pierwszemu seryjnemu modelowi Volkswagena, skonstruowanemu na przeznaczonej do aut elektrycznych płycie podłogowej MEB, specjaliści Euro NCAP przyznali maksymalne pięć gwiazdek oraz wysokie oceny cząstkowe we wszystkich kategoriach testowych…

Tuning-VW-Garbus-widok z góry

160 km/h zabytkowym Garbusem i to nie koniec możliwości!

Volkswagen Garbus jest modelem wyjątkowym, z bogatą przeszłością, należy do najbardziej znanych i rozpoznawalnych samochodów świata. Jego historię zapoczątkowało porozumienie, jakie 17 stycznia 1934 r. podpisali konstruktor Ferdinand Porsche i ówczesny rząd niemiecki, dotyczące zaprojektowania niedrogiego „samochodu dla ludu”. Tak narodziło się auto, które do dziś ma wielu miłośników, nie tylko wśród amatorów zabytkowych modeli.…