Seat Ibiza kończy 40 lat. To koń pociągowy hiszpańskiej marki - Trends Magazines

Seat Ibiza kończy 40 lat. To koń pociągowy hiszpańskiej marki

Seat Ibiza wszystkie generacje

Seat Ibiza zadebiutował po raz pierwszy w 1984 roku i od tamtego czasu sprzedano ponad 6 mln egzemplarzy. Ten model dość szybko stał się hiszpańskim bestselerem, przyciągając uwagę przede wszystkim młodych klientów, zainteresowanych innowacjami oraz nowinkami technologicznymi, jakie oferowały poszczególne generacje na przestrzeni minionych lat.

Seat Ibiza Mk 1 (1984-1993) – od niego się zaczęło

Seat Ibiza MK 1 zaprezentowany w 1984 roku, stanowił odważny krok, a zarazem kamień milowy w rozwoju firmy. Był to pierwszy model, który został opracowany niezależnie przez Seata, jeszcze bez wsparcia VW. Ibiza pierwszej generacji stanowiła ciekawą mieszankę, włoskiego stylu (Giorgetto Giugiaro), wnętrza zrobionego przez firmę Karmann, oraz niemieckiej inżynierii (Porsche). 

Piękno legendarnego Karmanna Typ 14

Sukces tego modelu był na tyle duży, że nawet Chińczycy zdecydowali się na współpracę z hiszpańskim producentem. W roku 1999 chiński producent samochodów Nanjing Automobile Group wykupił licencje na produkcje Ibizy pod własną marką Nanjing Yuejin Soyat.

Pierwsza Ibiza była oferowana z silnikami konstrukcji Fiata (benzynowe 0.9 oraz diesel 1.7), oraz wspomnianego już Porsche. Najmocniejsza jednostka miała pojemność 1675 cm³ i moc 100 KM. 

Seat Ibiza Mk 2 (1993-2002) – małżeństwo z VW

Druga generacja małego Seata była produkowana w fabryce w Martorell i ponownie zaprojektowana przez Giugiaro. Kształt pojazdu stał się bardziej aerodynamiczny, zaokrąglony, a tym samym nadał Ibizie bardziej nowoczesnego charakteru. Pomimo kompaktowego kształtu, samochód zapewniał dużo przestrzeni wewnątrz, skrywając pod maską 2-litrowy silnik benzynowy z wtryskiem, co czyniło go pojazdem o największej pojemności w swoim segmencie.

Auto zbudowano na platformie Volkswagena A03, z której korzystał np. VW Polo 6N. Ibiza Mk 2 była dostępna jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback. Klienci mieli szeroki wybór jednostek napędowych – od małego motoru 1.0 8v po mocne 1.8 turbo. Oferowano także dwa diesle 1.9 – wolnossące SDI oraz turbodoładowane TDI. 

Druga generacja Ibizy była lekka (zaledwie 1010 kg) i łatwa w prowadzeniu dzięki wspomaganiu kierownicy, a jej atuty potwierdzone zostały m.in. podczas Rajdowych Mistrzostw Świata, w słynnym Rajdzie Monte Carlo oraz zwycięstwami Rajdowego Pucharu Świata FIA pojazdów dwulitrowych w latach 1996-1998.

Seat Ibiza Mk 3 (2002-2008) – krok w nowe tysiąclecie

Nowa era w przyniosła ze sobą kolejną generację hiszpańskiego hatchbacka. Ibiza MK 3 po raz pierwszy została zaprezentowana w 2001 roku na Bologna Motor Show, z miejsca pokazując postęp, jakiego Seat dokonał pod względem jakości produkcji, osiągów, inżynierii i projektowania. Tym razem za deską kreślarską stanął – Walter de Silva, spod którego ręki wyszedł np. prototyp Bugatti Veyrona, Audi R8, czy VW Scirocco. 

Do 2004 roku, kiedy Ibiza świętowała 20-lecie istnienia, sprzedano ponad 3 mln egzemplarzy Seata Ibizy. W ofercie pojawiła się nowa, sportowa wersja FR, oferująca m.in. turbodoładowany 1,8-litrowy silnik o mocy 150 koni mechanicznych. Co ciekawe, pojawiła się też odmiana Cupra z motorem 1.8 turbo o mocy 180 KM i był to wówczas jedyny mały hot hatch w całym koncernie Volkswagena (Polo GTI pojawiło się dopiero w 2006 roku). 

Seat Ibiza Mk 4 (2008-2017) – witamy ostre linie

W 2009 roku Ibiza skończyła 25 lat, a rok wcześniej do produkcji trafiła czwarta generacja modelu, wyróżniająca się ostrymi, geometrycznymi liniami. Model ten, dostępny zarówno w 3- jak i 5-drzwiowej wersji oraz jako kombi, powstał w oparciu o projekt Luca Donkerwolke’a, a zmiany objęły także wnętrze samochodu. Pojawiły się poduszki powietrzne chroniące głowę, system ESP, funkcja Hill Hold Control czy też system ostrzegania o niskim ciśnieniu opon. W efekcie Ibiza zajęła pierwsze miejsce w swojej klasie, uzyskując solidne wyniki w testach zderzeniowych Euro NCAP. Produkowany do 2017 roku model dostępny był zarówno z jednostkami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi o mocy od 70 KM do 105 KM, a jedną z zastosowanych w Ibizie MK 4 nowości była 7-biegowa skrzynia biegów DSG z układem podwójnego sprzęgła.

Seat Ibiza Mk 5 (2017- ) – Ku cyfrowej rewolucji

Produkowana od 2017 roku piąta generacja Seata Ibizy stanowi płynne wejście w erę cyfryzacji oraz świadomości ekologicznej. Kierowcy zyskali pełną kontrolę zarówno we wnętrzu, jak i na zewnątrz samochodu, dzięki pojawieniu się systemu Android Auto i Apple CarPlay, a także łączności za pośrednictwem Seat Connect.

Co jednak najważniejsze, SEAT Ibiza MK 5 stał się najbezpieczniejszym samochodem w historii marki, dzięki wykorzystywaniu zaawansowanych systemów. Były nimi technologie Travel Assist, Lane Assist, Side Assist oraz rozpoznawanie znaków drogowych, przy równoczesnym nieodbieraniu kierowcy przyjemności prowadzenia samochodu.

Ewolucja czy rewolucja? Nowy SEAT Ibiza i Arona.

W piątej generacji małego hatchbacka zniknęły sportowe odmiany Cupra, które początkowo zostały zarezerwowane dla większego Leona, a potem oferowane jako osobna sub-marka. 

Seat Ibiza Mk 5 jest dostępny obecnie z silnikiem 1.0 MPI 80 KM, 1.0 TSI 95 KM lub 110 KM oraz najmocniejsza wersja FR z jednostką 1.5 TSI 150 KM DSG, identyczną jaką znajdziemy w nowej Skodzie Fabii. 

TEST Skoda Fabia 1.5 TSI Monte Carlo – czeskie MINI

Obecna generacja jest produkowana od 2021 roku i w przyszłym roku powinniśmy spodziewać się następcy. O ile taki w ogóle się pojawi, bo na razie Volkswagen nie ma wyklarowanego pomysłu, co zrobić z marką Seat. Czas pokaże. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Ile kosztował Volkswagen Passat B4 jako nowy?

Na ulicach mieszają się zachodnie samochody z modelami FSO, supermarkety powstają jak grzyby po deszczu, benzyna kosztuje dwa złote, a prezydentem jest Lech Wałęsa. Witamy na początku lat 90. i zapraszamy do salonu Volkswagena, gdzie nowym modelem jest Passat B4.   Czwarta generacja Volkswagena Passata zadebiutowała w 1993 roku. Auto miało zupełnie nowy design, ale…

BMW osiągnęło szczyt. Marka z Monachium już nie będzie taka sama

Jak stwierdził dyrektor finansowy niemieckiej marki - BMW osiągnęło „punkt krytyczny” w swojej strategii, przechodząc z pojazdów spalinowych na pojazdy elektryczne. Czy to oznacza, że marka już nie będzie produkowała silników spalinowych. Nie do końca. BMW zdaje się być jedną z niewielu marek, które niezbyt przychylnym okiem patrzą na postępującą elektryfikację. Prezes marki, Oliver Zipse…