Przepiękne Scirocco I Typ 53 - kiedyś to były auta... - Trends Magazines

Przepiękne Scirocco I Typ 53 – kiedyś to były auta…

Tuning-VW-Scirocco-1-Typ-53-widok od tyłu

Scirocco pierwszej generacji to prawdziwy rodzynek na europejskich drogach. Auto zaprezentowane na targach w Genewie w 1974 roku zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Klasyczne linie dynamicznego coupé spodobały się Europejczykom, czego dowodem jest to, że w ciągu ośmiu lat sprzedano go ponad 506 tysięcy sztuk. W 1992 niestety zaprzestano produkcji Scirocco. Legendarny model doczekał się następcy dopiero w 2008 roku. Oto VW Scirocco I Typ 53.

Auto od 19 lat należy do jednej rodziny. Najpierw jeździł nim ojciec, który następnie przekazał auto synowi, a sam przesiadł się do Corrado. Maciej wówczas stawiał pierwsze kroki w tuningu, więc jego modyfikacje z tamtego okresu trudno uznać za wyszukane. Zmiana felg czy malowanie elementów wnętrza to etap, przez który przychodził chyba każdy nowicjusz.

Tuning-VW-Scirocco-1-Typ-53-widok z przodu

W przyswojeniu potrzebnych wiadomości pomogła mu lektura fachowych pism. Wkrótce rozpoczął proces profesjonalnego przeobrażania swojego Volkswagena. Po dokładnym remoncie blacharki, obejmującym wymianę progów i wszelkich części zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu, miał solidną bazę do dalszych przeróbek.

Modyfikacje nadwozia

Tuning-VW-Scirocco-1-Typ-53-nalepka 76 na masce

W przedniej części zamontował grill bez znaczka z wkomponowanym emblematem VW Motorsport, lotkę pod zderzakiem przypominającą podobny element z Golfa Mk I GTI i lampy Black Hella do BMW E30. Front prezentuje się niezwykle efektownie i zdradza sportowy charakter pojazdu. Ponadto Maciej stwierdził, że karoserii dodadzą urody chromowane klamki, klapka wlewu paliwa i wygładzona klapa bagażnika.

Tuning-VW-Scirocco-1-Typ-53-przedni reflektor

Ten etap prac zakończył montażem aluminiowych felg Steffan o średnicy 14 cali i szerokości odpowiednio 9 cali z przodu i 10 z tyłu. Do tego zainstalował dystanse 5 mm z przodu i 15 z tyłu, a na obręcze naciągnął opony w rozmiarze 215/40 na węższych kołach i 225/40 na szerszych. Mimo niewielkiego rozmiaru wyglądają dość efektownie.

Gwintowane zawieszenie

Na nic by się to jednak zdało, gdyby samochód pozostawił na seryjnych nastawach zawieszenia. Auta sprzed kilkunastu i kilkudziesięciu lat mają wyraźny znaczny prześwit. Podobnie sytuacja przedstawiała się w tym przypadku, dlatego Maciej wyposażył swoje Scirocco w gwintowany zestaw TA-Technix.

Tuning-VW-Scirocco-1-Typ-53-koło

Zrobiło się dużo sztywniej, ale jednocześnie pewniej i bardziej sportowo. Taka twarda konfiguracja ma sens, gdy pod maską pracuje stosowna jednostka napędowa, skłonna wykorzystać potencjał drzemiący w układzie jezdnym.

Osiągi Scirocco

W Scirocco pierwszej generacji montowano silniki o mocy od 50 do 110 KM i pojemnościach 1,1 1,6 litra. W prezentowanym aucie pracował najmocniejszy motor, osiągający 110 KM przy 6100 obr./min i 140 Nm przy 5000 obr./min.

Tuning-VW-Scirocco-1-Typ-53-tylne światła

Do setki rozpędzał się w niecałych 9 sekund i osiągał prędkość maksymalną 185 km/h przy średnim spalaniu na poziomie 7,8 litra (według zapewnień producenta). 30 lat temu takie osiągi przyprawiały o zawrót głowy. Dziś na nikim nie robią wrażenia.

Tuning-VW-Scirocco-1-Typ-53-koło

Wnętrze Scirocco

Podobnie jak wystrój wnętrza, chociaż dla wielu wciąż jest piękny. Im nie przeszkadzają kanciaste elementy wnętrza i mizerna jakość plastików, z których zostały wykonane w większości samochodów z lat 70. Niemniej zasiadając w delikatnie wyprofilowanych fotelach pokrytych skórą można poczuć się, jakby cofnęło się w czasie.

Tuning-VW-Scirocco-1-Typ-53-kokpit

Niewielka liczba przełączników i tylko niezbędne zegary informujące o podstawowych parametrach pozwalają kierowcy skupić całą uwagę na drodze. Chociaż, jak na sportowe coupé przystało, w kabinie ma charakterystyczne dla tego typu aut elementy. Obrotomierz z prędkościomierzem ukryto w tubach, co uchodzi za ostatni krzyk mody, na tunelu środkowym umieszczono dwa dodatkowe wskaźniki, a tuż przed nimi stosunkowo krótką dźwignię zmiany biegów.

Tuning-VW-Scirocco-1-Typ-53-drążek zmiany biegów

Maciej wyposażył też Volkswagena w trójramienną rajdową kierownicę Raid HP o średnicy 28 cm oraz dołożył trzeci zegar. Na koniec w boczkach drzwiowych zamontował chromowane klamki wraz z obwódkami i równie ładnie połyskujące w słońcu korbki z Audi.

Stylowy tuning

Tuning-VW-Scirocco-1-Typ-53-zegary

Projekt przywracający dawny blask Scirocco zasługuje na wiele pochwał. Niełatwo jest znaleźć kilkudziesięcioletni egzemplarz w zadowalającym stanie, a co dopiero doprowadzić go do nienagannej kondycji. Modyfikacje zaproponowane przez Macieja tylko podkreślają styl pochodzącego z lat 70. auta, dodając mu jednocześnie sporo dynamiki.

Piotr Mokwiński

Fot. Mikołaj Urbański

 

 

VW Scirocco I Typ 53

SILNIK: 1588 ccm, 110 KM przy 6100 obr./min i 140 Nm przy 5000 obr./min, wtrysk K-Jetronic Boscha, kolektor 4-2-1 Supersprint, przelotowy układ wydechowy.

OSIĄGI: 0-100 km/h 8,8 s, V-maks. 185 km/h.

NADWOZIE: remont blacharki, nowy lakier, grill z emblematem VW Motorsport pozbawiony znaczka producenta, wygładzona tylna klapa podtrzymywana siłownikiem, reflektory Black Hella do BMW E30, lotka zrobiona na wzór montowanej w Golfie Mk I GTI, chromowane klamki i klapka wlewu paliwa.

ZAWIESZENIE: gwintowany zestaw TA-Technix, dystanse: przód 5 mm i 15 mm tył.

KOŁA/OPONY: 14-calowe obręcze Steffan o średnicy 9 cali z przodu i 10 z tyłu; opony w rozmiarze 215/40 z przodu i 225/40 z tyłu.

WNĘTRZE: sportowa kierownica Raid HP o średnicy 28 cm, chromowane korbki z Audi, chromowane klamki i obwódki wokół nich z Garbusa, przerobiony tunel środkowy z trzema zegarami.

PODZIĘKOWANIA: dla żony Edyty i całej rodziny za wyrozumiałość i cierpliwość oraz pozdrowienia dla Darka i Marka.

WŁAŚCICIEL: Maciej.

(VW TRENDS 6/2010)

Podobne

Polo Harlekin to nie wyciskacz łez

Polo Harlekin zadebiutowało w 1995 roku. To najbardziej kolorowy VW w historii. Oryginalny Harlekin nie miał w ogóle wejść do produkcji, ale odniósł nieoczekiwany sukces – powstało ponad 3.800 sztuk. Jedna z nich trafiła do pary zakochanych w motoryzacji łodzian. Cieszy oczy i wprowadza wiele kolorytu do szarej codzienności, bo najczęściej otaczają go „cywilne” wozy…

Nie taki mały – VW Polo VI – od 1.0 MPI do GTI

Nowoczesne samochody stają się coraz bardziej do siebie podobne. Zbliżone są założenia konstrukcyjne, elementy wyposażenia czy motywy stylistyczne. Dlaczego więc tylko niektóre modele odnoszą spektakularne sukcesy sprzedażowe? Liczą się szczegóły, co potwierdza nowe Polo. Oferowany od 1975 roku niegdyś najmniejszy model Volkswagena jest ikoną z fundamentem pięciu już udanych generacji i dziesiątek ciekawych wersji wyposażeniowych…