Oto piękne, zadbane kultowe Corrado z mocnym silnikiem, które właściciel odnowił i zmodyfikował. Realizacji swojego planu poświęcił sporo pracy i czasu. Teoretycznie nic prostszego, należy tylko kupić Corrado z jak najmocniejszą jednostką i już można się zabrać za usprawnianie. Jednak trafić na G60 godne uwagi, niepoobijane i ze sprawnym motorem to prawdziwa sztuka. Mimo wysiłków właścicielowi prezentowanego Volkswagena to się nie udało, więc znalazł inne rozwiązanie.
Wszedł w posiadanie Volkswagena z najsłabszą jednostką napędową 2.0 8V 115 KM, ale z nadwoziem w idealnym stanie. Później dokupił wersję G60, z której pozyskał potrzebne podzespoły, i tak z dwóch Corrado powstało jedno – wyjątkowe.
Modyfikacje silnika Corrado
Z G60 zostały przełożone hamulce o średnicy tarczy 280 mm i skórzana tapicerka. Silnik rozkręcono, wyremontowano i poskładano wykorzystując nowe elementy. Seryjny pozostał jedynie jego dół, oprócz panewek, które wymieniono na mocniejsze, wytrzymalsze. Oryginalną głowicę zastąpiono pochodzącą z wolnossącego jednostki napędowej 1.6 8V z Golfa IV. Dzięki temu lepsza jest wymiana ładunku, gdyż kolektory są teraz po przeciwnych stronach, a nie tak jak wcześniej po jednej.
Dużym atutem tej przeróbki ułatwiony dostęp do wszelkich prac serwisowych. Po modyfikacjach głowicy można było ją zamontować. Założono również stalową uszczelkę o grubości 1,6 mm. Dopasowano kolektor ssący z New Beetle’a 2.0, a wydechowy to żeliwna konstrukcja przygotowana pod montaż turbosprężarki Garrett T3.
Przepustnica pochodzi z Golfa III GTI 2.0 8V. Wałek rozrządu poddano modyfikacji, pojawiło się też regulowane koło rozrządu zaprojektowane przez właściciela. Wszystko po to, by ten 8-zaworowy motor miał jeszcze wyższe obroty (limiter obrotów ustawiono na 7500 obr./min).
Pojawiła się również chłodnica oleju, którą można zobaczyć dopiero po zdjęciu grilla. Duży intercooler pochodzi z Opla Movano. Układ dolotowy ma 2,5-cala i zawór upustowy HKS. Przelotowy układ wydechowy także ma średnicę 2,5 cala i jeden tłumik końcowy.
W układzie paliwowym pojawiły się większe wtryskiwacze liczące 380 ccm, a całość zestrojono na Ecumasterze. Zmiany wprowadzono także w skrzyni biegów. Wydłużono pierwsze dwa przełożenia, które pochodzą z przekładni Golfa III VR6.
200 KM, gwint i inne ciekawostki
Trzeba przyznać, że właścicielowi pomysłów nie brakuje, bo stworzył ciekawą kombinację. Prawie każda część pochodzi z innego auta, a razem współpracują bez zarzutu. Ciśnienie doładowania ustawione jest na poziomie 1,3 bara, co pozwala na uzyskiwanie mocy przekraczającej 200 KM.
Ponadto w aucie zamontowane jest gwintowane zawieszenie i 17-calowe czarne matowe obręcze kół. Znakomicie wpływa tak na wygląd samochodu, jak i na właściwości jezdne. Na kołach z przodu założono centymetrowe dystanse, a z tyłu mają one szerokość 1,5 cm.
Wewnątrz oprócz wyżej wspomnianej skórzanej tapicerki pojawiły się jedynie dwa dodatkowe wskaźniki: ciśnienia doładowania i temperatury gazów wylotowych EGT, oraz kierownica DW.
Jeszcze hamulce…
Auto wyjechało z garażu, więc właściciel dopiero teraz mógł ocenić, które elementy wymagają dopracowania. Okazało się, że hamulce są za małe, dlatego chce wymienić tarcze hamulcowe na 320 mm i zamontować 4-tłoczkowe zaciski, a poza tym zwiększyć moc silnika.
Dlatego planuje wymianę turbo i podniesienie ciśnienia doładowania do1,5 bara. Poza tym wszystko pracuje bez zarzutu i można cieszyć się jazdą. Gdyby tylko jeszcze obniżyć zużycie paliwa (20 l/100 km)… No cóż – coś za coś…
Robert Miłek
Fot. autor
VW Corrado 2.0 8V
SILNIK: nowe, mocniejsze i wytrzymalsze panewki, głowice z jednostki wolnossącej z Golfa 4 1.6 8V, stalowa uszczelka pod głowicę 1,6 mm, kolektor ssący z 2.0 New Beetle, żeliwny kolektor wydechowy pod turbo, przepustnica z Golfa 3 GTI 2.0 8V, zmodyfikowany wałek rozrządu, chłodnica oleju, regulowane koło rozrządu, intercooler z Opla Movano, 2,5-calowy układ dolotowy, zawór upustowy HKS, układ wydechowy 2,5 cala przelotowy z jednym tłumikiem końcowym, wtryskiwacze 380 ccm, strojenie na ecu master, zmiana dwóch pierwszych biegów skrzyni biegów.
HAMULCE: tarcze hamulcowe 280 mm.
ZAWIESZENIE: gwintowane.
KOŁA: 17-calowe koła, dystanse z przodu 1 cm na stronę, z tyłu 11,5 cm na stronę.
WNĘTRZE: skórzana tapicerka z modelu G60, kierownica DW, wskaźniki EGT oraz ciśnienie doładowania.
(VW TRENDS 3/2010)