Leszek z marką BMW związany jest od dzieciństwa. Miał w swoim życiu kilka modeli, ale ostatecznie wybrał E28, przy którym pozostał.
E28 520i z 1986 roku kupił w 2009 roku. Była to wersja na rynek szwajcarski w kolorze Achattgruen metallic. W oczy rzucały się od razu i drażniły nowego właściciela stalowe felgi i zawieszenie wysokie jak w Golfie Country. Tak nie mogło zostać.
Silnik E28
Zanim jednak podjął decyzję, jakiego rodzaju zmiany chce wprowadzić, by BMW wyglądało jak sobie wymarzył, rozebrał silnik, wymienił wszystkie uszczelki, a śrubki starannie wyczyścił i poddał galwanizacji. Podobnie postąpił z układem zawieszenia, który chciał gruntownie zmienić. Normalnie użytkując E28 konkretyzował swoje plany.
Obniżanie zawieszenia BMW
Po pierwszym roku użytkowania stwierdził, że nie może to być auto do codziennej eksploatacji, przed zimą wstawił je do garażu i przykrył kocem. Gdy przyszła wiosna, zabrał się za modyfikację zawieszenia. Zamontował obniżające auto o 40 mm sprężyny Voglanda i wymienił dotychczasowe stalowe koła na oryginalne obręcze Styling 5 z BMW E38. Tak odmienionym BMW odwiedził kilka zlotów i uznał, że jego E28 nadal jest za wysokie.
Kolej na air ride
Postanowił zamontować niższy i twardszy zestaw. Wybrał Bilstein B8 ze sprężynami KAW -65/-40 mm. Zadowolenie z obniżenia auta nie trwało długo. Każdy próg zwalniający był ogromną przeszkodą. Po kilku sezonach i przejechaniu może 1000 km zdecydował się na gwintowane zawieszenie. Rozpoczęło się żmudne cięcie elementów, spawanie, dopasowywanie i auto ponownie stanęło na kołach. Znudzony kręceniem kluczem przy amortyzatorze, dźwigającym auto w górę i w dół, zdecydował się na sterowaną elektrycznie pneumatykę.
Musiała być sprawdzona i ciesząca się dobrą opinią. Wybrał sterownik firmy Airlift z DB Tuning z Wrocławia. Butla i kompresor zasilające układ obniżania auta zamontowane zostały w bagażniku, a sterowanie odbywa się oczywiście z miejsca kierowcy lub za pomocą smartfona. Na przedniej osi Leszek zamontował camber plates firmy MTS TECHNIK. Tylne to jego własny wyrób. Teraz przejazd przez progi zwalniające nie stanowi już problemu. Nisko może być pięknie, szczególnie gdy nadkola wypełniają przełożone z E24 koła TRX w rozmiarze 17/9 cali z polerowanym rantem na bazie RH.
Prawie oryginalne wnętrze E28
We wnętrzu nie zaszły większe zmiany. Oryginalne wyposażenie zostało uzupełnione o żaluzję tylnej szyby PDKlassiksi kierownicę M Technic.
Leszek jest mechanikiem, więc wszystkie modyfikacje wykonał sam. Zdradził też nam, że to jeszcze nie koniec. W planach ma kilka przeróbek, w tym układ wydechowy z kwasówki, drobne, poprawiające osiągi modyfikacje silnika i profesjonalne zabezpieczenie lakieru, by niziutka E28 błyszczała jeszcze wiele lat.
RT
Fot. Piotr Błaszkiewicz
BMW E28 520i, 1986 r. |
SILNIK/ NAPĘD |
M20B20 R6,1990 ccm, 125 KM, silnik rozebrany i złożony od nowa, wymiana wszystkich uszczelnień, każda śrubka oczyszczona i poddana galwanizacji, blokada dyferencjału 25 proc. |
ZAWIESZENIE/ HAMULCE |
Zawieszenie po kapitalnym odrestaurowaniu (piaskowanie i malowanie), wszystkie śruby po galwanizacji; Airlift DB Tuning, kolumny MacPersona z przodu i tyłu; camber plates: z przodu MTS Technik, z tyłu wyrób własny
Układ hamulcowy odrestaurowany, pełna galwanizacja i regeneracja zacisków, tarcze i klocki ASO; fabryczny ABS |
KOŁA/ OPONY |
TRX 17/9 cali od E24 z polerowanym rantem na bazie RH, kolor z palety BMW; opony Dunlop SP sport 205/40/17 z przodu i 215/40/17 z tył plus dystanse 3 cm z przodu i 2 cm z tyłu firmy RR Customs |
NADWOZIE |
Kolor Achattgruen metallic, dokładka przedniego zderzaka i spojler na klapie bagażnika Pfeba, butla i kompresor w bagażniku, klimatyzacja |
WNĘTRZE |
Bez zmian, oryginalna tapicerka, żaluzja tylnej szyby PDKlassiks, kierownica M Technic;
zmiany w komorze silnika |
AUDIO |
Radio Becker, głośniki dwudrożne, wzmacniacz i subwoofer
|
STYL |
Stance: nisko, nawet bardzo nisko |
WŁAŚCICIEL |
Leszek, lat 42, Międzyrzecz, woj. lubuskie |
PODZIĘKOWANIA |
Dla żony Wioli za wsparcie i wyrozumiałość oraz dzieci, które zawsze wybierają E28 na letnie przejażdżki |
(BMW TRENDS 1/2021)