BMW, zwłaszcza w większych rozmiarach, kojarzy się przede wszystkim z biznesmenami, tudzież z zamożnymi rodzinami. Rzadko kiedy można spotkać w nich studenta, a co dopiero profesjonalną zabudowę audio. Te utarte schematy łamie Maciek, który zrezygnował z funkcjonalnego bagażnika na rzecz zaawansowanej aparatury dźwiękowej.
Fabryczny system audio E39 to za mało
Fabryczny system audio, który zastał po kupnie auta, absolutnie mu nie wystarczał, w związku z czym konieczne stało się zgłoszenie do specjalistów. Dał im jasne wytyczne: zostawiamy seryjną jednostkę główną, dodajemy DVD do oglądania filmów i teledysków, a ponadto mamy do wykorzystania cały kufer.
Pierwszy etap objął przygotowanie wszystkich drzwi pod instalację głośników. Po wykonaniu inaczej wyprofilowanych paneli nadszedł czas na dopasowanie sprzętu grającego. W przednich drzwiach zamontowano dwa zestawy JBL z serii Power, zasilane kablami o przekroju 2×2,5 mmkw. Niskotonowe głośniki o średnicy 165 milimetrów trafiły do wcześniej dorobionych paneli, natomiast tweetery pozostały w fabrycznych miejscach.
JBL dla pasażerów BMW E39
Pasażerowie podróżujący na kanapie również nie będą mogli narzekać na brak średnich, niskich czy wysokich tonów dzięki legendarnym Decade’om także od JBL. Żeby całość nie rezonowała, wszystkie drzwi wytłumiono matami bitumicznymi Dynamat i oklejono skórą. Maskownice głośników dodatkowo wykończono chromem, aby łagodnie harmonizował ze szlachetnymi detalami wnętrza.
Kolejny etap to wykonanie odpowiedniej obudowy do typowo basowych JBL W12 z serii GTI. Posłużyła do tego płyta MDF o grubości 22 mm i 20-milimetrowy poliwęglan, który zastosowano do zrobienia tylnej ścianki odsłaniającej dwa potężne głośniki.
Nie samym dźwiękiem człowiek żyje
Aby dźwięk równomiernie rozchodził się po kabinie i nie wywoływał nieprzyjemnych odgłosów, także bagażnik starannie wytłumiono, po czym rozprowadzono w nim wszystkie przewody. Każdy ze wzmacniaczy (JBL: PX 300.4 i BP 2200.1) podłączono oddzielnym kablem zasilającym, sygnał audio wyprowadzono z radia, natomiast seryjny mało efektywny generator prądu wyeliminowano z układu. Po zestrojeniu tych elementów zadbano o stronę wizualną.
Tapicerki kufra i klapy oklejono czarną tkaniną, co ładnie kontrastuje ze srebrnym wykończeniem elektronicznych elementów. Skrzynię basową zamontowano przy samym oparciu, kierując jej przednią część w stronę podłokietnika. Na nowo zaprojektowanej podłodze (dostęp do koła zapasowego poprzez jej uniesienie) umieszczono oba wzmacniacze, a wszystko przykryto komponentami z MDF-u oklejonego skórą.
Dobór właściwego akumulatora
Następny istotny rozdział to dobór właściwego akumulatora. Tutaj najlepiej wywiązują się z powierzonych zadań żelowe baterie. W tym przypadku fachowcy zdecydowali się na profesjonalny sprzęt Stingera oparty o technologię ogniw suchych i wytwarzający maksymalny prąd zwarcia w impulsie w wysokości aż 5000A.
Na koniec poupychano w przeróżne zakamarki dodatkowe gadżety. Zmieniarka DVD Alpine znalazła się z prawej strony bagażnika, zmniejszając tym samym pojemność seryjnego schowka, zaś sterować nią można pilotem umieszczonym przy lewarku skrzyni biegów. Przy kierowcy zamontowano również regulator wzmacniacza basowego, umożliwiający dynamiczną zmianę parametrów.
Maciek swoim projektem udowodnił, że bawarska limuzyna wcale nie musi być nudna. Stosunkowo dyskretna instalacja o wartości podstawowej Dacii Sandero rozpieszcza bogactwem tonów. Energiczny bas nie zagłusza pozostałych częstotliwości, dzięki czemu słuchanie muzyki w tym E39 to naprawdę wyjątkowa przyjemność.
Piotr Mokwiński
Fot. autor
BMW E39 530d
Specyfikacja audio i koszty (w zł):
fabryczna jednostka sterująca ze zmieniarką, nawigacją i tunerem TV
zmieniarka DVD Alpine DHA-S680 – 5.499
wzmacniacz do głośników tylnych i przednich JBL Power PX 300.4 – 1.499
wzmacniacz do głośników basowych JBL Power BP 2200.1 – 3.999
głośniki przednie JBL Power P 6560c (2 komplety) – 1.280
głośniki tylne JBL 595 Decade – 999
głośniki basowe JBL W12 GTI MkII (2 sztuki) – 3.998
akumulator Stinger Power2 SP-2150Max – 2.969
przewody – ok. 2.000
Właściciel: Maciek z Sieradza
Wykonanie: Basser
(BMW TRENDS 6/2009)