Kupujemy używane BMW F10 M5 (2011-2017). (cz. 5/5)

Kupujemy używane BMW F10 M5 (2011-2017). Ceny, zalety, wady i typowe usterki (cz. 5/5)

M GmbH długo broniło się przed turbodoładowanymi silnikami. Nieprzypadkowo. Obecność turbo oznacza mniej liniową reakcję na gaz i gwałtowne oddawanie momentu obrotowego, co utrudnia kontrolę samochodu podczas jazdy na granicy przyczepności. Rynek żąda jednak motorów, które kipią siłą już przy 1500 obr./min, a w cyklu homologacyjnym emitują niewiele dwutlenku węgla, od którego w wielu krajach uzależnione są stawki podatku za eksploatację pojazdu. Limuzyna przejęła potężne, podwójnie doładowane 4.4 V8 z X5 M oraz X6 M. 560 KM zapewnia doskonałe osiągi, a pakiet M Driver’s przesuwa ogranicznik prędkości na 305 km/h.

BMW F10 M5 zdjęcie silnika

 

BMW F10 M5 – solidny silnik

Silnik jest zbiorem najnowocześniejszych technologii – m.in. bezpośredniego wtrysku High Precision Injection, systemu Valvetronic oraz dwóch turbosprężarek typu twin-scroll, które połączono krzyżowo z rzędami cylindrów, by zminimalizować turbodziurę. Co ważne, silnik okazał się dużo bardziej solidny od wysokoobrotowej jednostki z E60. Problemy oczywiście się zdarzają, ale nadmierne zużycie paliwa czy awarie VANOS-a lub pompy paliwa są niczym przy zatarciach panewek w starszym, wolnossącym silniku.

Najszybsze i najmocniejsze M5 w historii budzi zaskakująco mało emocji. Ogromny zapas przyczepności oznacza, że zbliżenie się do limitu jest trudne nawet na torze. Elektronika koryguje błędy kierowcy, a po jej wyłączeniu piekielnie mocny sedan staje się trudny do opanowania i błyskawicznie ściera tylne opony. Wysoka masa własna oznacza, że przy szybkiej jeździe w kość dostają także przednie gumy i standardowe hamulce. Dopłata za ceramiczne tarcze jest słona.

BMW F10 M5 zdjęcie koła samochodu z przodu

 

BMW F10 M5 – najczęstsze usterki 

Użytkownicy F10 M5 zgłaszają problemy z elektroniką – zawieszający się system iDrive, niedziałającą kamerę cofania czy problemy z oświetleniem wnętrza. Komunikaty o awariach zawieszenia, skrzyni biegów czy systemu DSC najczęściej są następstwem awarii czujników. Podwójnie doładowany silnik zużywa duże ilości oleju. BMW mówi o 1,5 l/1000 km i… niewiele mija się z prawdą. W ramach akcji serwisowej BMW wymieniało pompy oleju. Pojawiają się doniesienia o awariach wtryskiwaczy i pomp paliwa – typowe dla nowych silników BMW. Pod znakiem zapytania stoi trwałość dwusprzęgłowej 7-biegowej skrzyni – jedynej z oferowanych w Europie. Za oceanem nabywcy M5 ponownie mogą wybierać między automatem i przekładnią manualną.

Zautomatyzowana przekładnia uchodzi za słaby element układanki. Obciążenie jej wysokim momentem obrotowym zwiększa ryzyko uszkodzenia chociażby sprzęgieł. Nieprzypadkowo kolejne M5 otrzymało już klasyczny automat, który był stosowany także w produkowanych równolegle z F10 M5 uterenowionymi X5 oraz X6.

BMW F10 M5 zdjęcie zderzaka z tyłuNa nowe M5 piątej generacji trzeba było przygotować blisko 490 tys. zł i przynajmniej kilkanaście tysięcy na opcje. Używane egzemplarze są łakomym kąskiem dla łowców okazji. Przez kilka lat eksploatacji samochody straciły połowę początkowej wartości, a przebiegi rzędu 40 – 90 tys. km łatwo zaakceptować. Na F10 M5 trzeba wciąż wyłożyć 220 – 280 tysięcy złotych. Okazja? Owszem, ale tylko dla bogatych.

 Dane techniczne BMW M5 F10 (2011 – 2017)  F10 Competition (2013 – 2017) F10 30 Jahre M5 (2014 – 2016)
Silnik S63B44TÜ, 4.4 V8 32V (4395 ccm)  S63B44TÜ, 4.4 V8 32V (4395 ccm)  S63B44TÜ, 4.4 V8 32V (4395 ccm)
Maks. moc 560 KM przy 6000 – 7000 obr./min  575 KM przy 6000 – 7000 obr./min  600 KM przy 6000 – 7000 obr./min
Maks. moment obrotowy 680 Nm przy 1500 – 5750 obr./min  680 Nm przy 1500 – 6000 obr./min  700 Nm przy 1500 – 6000 obr./min
Skrzynia biegów 7-stopniowa DKG, 6-biegowa manualna (tylko USA)  7-stopniowa DKG  7-stopniowa DKG
Masa własna 1870 kg  ok. 1900 kg ok. 1900 kg
Długość/ szerokość/ wysokość 4910/ 1891/ 1467 mm 4910/ 1891/ 1467 mm  4910/ 1891/ 1467 mm
Rozstaw osi 2964 mm 2964 mm  2964 mm
Koła 265/40 R19 / 295/35 R19 265/35 R20 / 295/30 R20 265/35 R20 / 295/30 R20
0 – 100 km/h 4,3 s  4,2 s  3,9 s
V maks. 250/ 305 km/h  250/ 305 km/h  250/ 305 km/h
Cena 104.000 EUR  113.000 EUR 127.500 EUR

Podsumowując…

Przed podpisaniem umowy i wyłożeniem gotówki warto odwiedzić ASO lub warsztat specjalizujący się w obsłudze samochodów BMW. Wykrycie usterek jest niezwykle istotne. Przypominamy, że doraźne naprawy M5 potrafią pochłonąć kilkanaście tysięcy złotych. Nie mówimy tu bynajmniej o kapitalnym remoncie silnika, tylko wymianie opon, hamulców i kilku elementów zawieszenia. Eksploatacja BMW M5 będzie źródłem prawdziwej przyjemności, o ile jego właściciel ma w odwodzie przynajmniej 10 tysięcy złotych na bieżące naprawy i nie postanowi oszczędzać na aucie. Budżetowe opony, wątpliwej jakości zamienniki części eksploatacyjnych, instalacje gazowe… Pomysłów jest wiele. Ich wspólnym mianownikiem jest utrata fabrycznej charakterystyki samochodu z precyzją prowadzenia i osiągami włącznie.

BMW F10 M5 zdjęcie z tyłu

 

BMW F10 M5 – powypadkowe samochody

Egzemplarze nieudolnie odbudowane po poważnych wypadkach nie będą dobrym wyborem. Nie dość, że problemy z elektryką czy korozją są niemal pewne, to auto nie będzie zyskiwało na wartości. Trudno polecać także samochody, których kompletacja istotnie odbiega od informacji zakodowanych w VIN. Przekładki kierownicy, zmiany kolorów nadwozia czy „rzeźba” z wyposażeniem istotnie obniżają wartość pojazdu. Należy przy tym pamiętać, że numer każdego M5 rozpoczyna się od liter WBS, a nie WBA, jak typowych BMW. Reguła nie dotyczy pierwszej partii E28 M5, których nadwozia sygnowano literami WBA.

Model Liczba wyprodukowanych egzemplarzy
E28 (1984 – 1988) 2241
E34 (1988 – 1993; 3.5) 8344
E34 (1991 – 1995; 3.8) 3019
E34 (1992 – 1995; touring) 891
E39 (1998 –2003) 20482
E60 (2005 – 2010) 19564
E61 (2007 – 2010; touring) 1025
F10 (2011 – 2017) 19533

Na przestrzeni lat M5 ewoluowało. Z półwyczynowego, trudnego w prowadzeniu i pozbawionego elektronicznego asystenta sedana przeistoczyło się w komfortową, świetnie wyposażoną limuzynę, która potrafi skorygować wiele błędów kierującego. Sukcesywnie wzmacniane silniki i rosnące z generacji na generację osiągi spowodowały skokowy wzrost radości z jazdy. Kolejne warstwy materiałów tłumiących hałas zabiły poczucie prędkości, a kilogramy masy własnej ograniczyły spontaniczność samochodu. Naszym typem jest E39 M5 – już piekielnie mocne, ale wciąż mające wiele wspólnego z pierwszymi M5, zwarte, solidne i dostępne za rozsądne pieniądze.

Szymon Łukasik, fot. BMW

Podobne

BMW E28 Turbo – mistrz kamuflażu, czy profanacja?

BMW E28 śmiało można okrzyknąć klasykiem. Na tę limuzynę z lat 80. wzdycha każdy miłośnik bawarskiej marki. Pomijając wersję M5, auto niestety cierpi na brak mocy. Jednak na sprzedaż pojawiła się wersja, która zawstydzi nawet współczesne M5. Oto BMW E28 Turbo z 540-konnym silnikiem! Na naszej stronie pojawiały się różne projekty związane z "piątką" E28.…

3/15 PS DA1 – Pierwsze BMW

Korzenie marki BMW sięgają 1916 roku. W czasie pierwszej wojny światowej i tuż po niej przedsiębiorstwo produkowało silniki lotnicze. Przypomina o tym logo marki – pracujące śmigło w barwach flagi Bawarii. Od 1923 roku BMW produkowało motocykle. Historia pierwszego samochodu z biało-niebieską szachownicą sięga 1927 roku. Wówczas Dixi Fahrzeugfabrik Eisenach rozpoczęło licencyjną produkcję Austina Seven…