1976 BMW 530 MLE to ojciec wszystkich BMW M5- HISTORIA - Trends Magazines

1976 BMW 530 MLE to ojciec wszystkich BMW M5- HISTORIA

Po roku żmudnej renowacji BMW South Africa zaprezentowało swój najnowszy projekt – BMW 530 MLE. To południowoafrykańskie „M5”, które nie tylko powstało długo przed E28 M5, ale też było samochodem homologacyjnym- faktycznie zbudowanym do ścigania się.

Gdy BMW South Africa chciało ścigać się w połowie lat 70., firma skorzystała z pomocy słynnego kierowcy wyścigowego i szefa BMW Motorsport Jochena Neerpascha. Niedługo potem dwa samochody wyścigowe BMW serii 5 E12 zostały przygotowane do startu w flagowej serii Modified Production Series w Afryce Południowej.

BMW 530 Motorsport Limited Edition (MLE) rozpoczęło starty w MPS w 1976 roku. Auto odniosło piętnaście zwycięstw w 15 następujących po sobie startach. BMW dobitnie zaznaczyło swój autorytet w serii wyścigowej trzema tytułami mistrzowskimi w ciągu trzech lat. BMW 530 MLE było jednym z najbardziej udanych wyścigowych BMW serii 5 w historii.

Aby zakwalifikować się do startów, BMW South Africa musiało sprzedać publicznie 100 drogowych wersji tego BMW, znanego jako 530 Motorsport Limited Edition (MLE). Opracowany przez BMW Motorsport jako limitowany model „homologacyjny” dla Republiki Południowej Afryki, w 1976 r. Wyprodukowano 110 jednostek Type 1, zaś 117 wersji Type 2 zjechało z linii produkcyjnej w fabryce BMW Group Rosslyn w 1977 roku. Sześciocylindrowy silnik był udoskonaloną fabrycznie wersją tego samego silnika, którą można znaleźć w wersji 3.0L, o parametrach 147 kW i 277 Nm. Auto osiąga prędkość maksymalną 208 km/h, a sprint 0-100 km/h zajmuje mu 9,3 sekundy.

Po latach poszukiwań BMW South Africa w 2018 r. Nabyło jedno z niewielu BMW 530 MLE, o których wiadomo, że przetrwało lata 70-te. Samochód nr 100 miał szczególny rodowód – był własnością kierowcy wyścigowego i kierownika zespołu wyścigowego 530 MLE, Petera Kaye-Eddiego oraz jest to samochód „matching numbers”. Oznacza to, że numery silnika i nadwozia są zgodne i oryginalne. 

W 1973 r. Fabryka BMW Group Rosslyn była pierwszą fabryką BMW utworzoną poza Niemcami, a do 1990 r. zbudowano tam kilka modeli specjalnie na ten rynek. Legendarne samochody, takie jak „Gusheshe” – BMW serii 3 E30 325iS i zarezerwowane tylko dla RPA 333i, zjechały z linii montażowej w tym zakładzie.

Podobne

Tuning VW Polo 6R widok z tyłu

VIP-owski VW Polo 6R z air ridem

Piąta generacja Polo to stosunkowo rzadki obiekt tuningu w Polsce. I to mimo, że ten mały lekki pojazd występuje z wieloma podatnymi na modyfikacje doładowanymi silnikami, a sportowe wersje przeważają w rallycrossie i rajdach samochodowych. Ten ciekawy hatchback przegrywa na polskiej scenie z innymi modelami koncernu VAG. Dla Roberta to jednak ogromny atut i sposób,…

Długa ewolucja wyścigowego BMW E30

Wyścigowe BMW E30 zespołu LBRacing to owoc długiej ewolucji. Dzięki przemyślanym modyfikacjom „trójka” świetnie sobie radziła w Wyścigowym Pucharze Polski. Dawid Bokiej z zespołu LBRacing połknął bakcyla motorsportu w 2005 roku. Wybrał się wówczas z kolegą do Kielc, gdzie podziwiał rywalizację w wyścigowych mistrzostwach Polski. Przyszłemu mistrzowi kraju najbardziej utkwiło w pamięci BMW E36 M3…