Strzeż się tego M3 E92 - Trends Magazines

Strzeż się tego M3 E92

BMW M3 E92, obiekt westchnień wielu miłośników bawarskiej marki, a od niedawna również ulubione auto kontroli policyjnych. Dzisiaj eMka paradoksalnie wystąpi w barwach policji… ale z Dubaju.

 

Topowa odmiana „trójki” już przy seryjnych parametrach zapewnia sporą dawkę adrenaliny podczas jazdy. Pod maską znajduje się 4-litrowa jednostka V8, generująca 420 KM oraz 400 Nm, a napęd przekazywany jest na tylną oś. Pozwala to na sprint do setki w 4,8 s. Co więcej, świetnie wyważone auto, ważące 1670 kg, daje mnóstwo frajdy z jazdy po krętych drogach. Wentylowane tarczowe hamulcowe o średnicy 360 mm z przodu oraz 350 mm z tyłu wykonują kawał dobrej roboty.

Można rzec ‒ auto idealne, każdy chciałby je mieć, ale w do obecnego właściciela trafiło zupełnie przypadkiem. Po przejechaniu tysięcy kilometrów w E90 320d, a następnie w E92 335i Waldek miał serdecznie dosyć tego modelu. W zasięgu były M6 E63, Porsche Carrera S itp. Gdy na jednym z forów internetowych pojawiło się ogłoszenie sprzedaży M3, znajomy Waldka namówił go na oględziny. Auto pochodziło z polskiego salonu, było bezwypadkowe, a jedyną jego wadą była manualna skrzynia biegów. Decyzja zapadła po pierwszych 3 minutach jazdy testowej. To była miłość od pierwszej przejażdżki.

BMW spisywało się świetnie, dostarczało radości każdego dnia jako daily car oraz wieczorami jako auto do jeżdżenia na spoty. Z czasem właścicielowi zaczęło brakować mocy. Z pomocą przyszedł kolega oraz właściciel firmy MOTO-SPA. Dzięki stałej współpracy z tunerem G-Power udało się sprowadzić kompletny zestaw z kompresorem.

Ta modyfikacja okazała się strzałem w dziesiątkę. M3 zyskało elastyczność oraz przede wszystkim osiągi porównywalne nie z M6 E63, a z takimi autami, jak Corvette C6 Z06 czy M5 F10. Zmodyfikowany silnik ma moc 460 KM i moment obrotowy na poziomie 525 Nm. Takie parametry gwarantują przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,5 s, a od 100 do 200 km/h w zaledwie 7,5 s. Ćwierć mili Dubai M3 pokonuje w 12 sekund, a milę w 29,3 sekundy, przecinając metę z prędkością 282 km/h.

Wraz z takim przyrostem mocy i poprawą osiągów w większości przypadków wypadałoby zadbać o zawieszenie i przede wszystkim o mocniejsze hamulce. Na szczęście producent przewidział szalone pomysły właścicieli i zaprojektował M3 ze sporym zapasem możliwości.

Po takiej poprawie osiągów reszta podzespołów nadal radzi sobie świetnie. Przeniesienie napędu znosi regularne katorgi bez zająknięcia, hamulce zatrzymują auto odpowiednio skutecznie, a zawieszenie spisuje się idealnie nawet na naszych drogach.

Pomysł z oklejeniem auta w takie barwy to również spontaniczna decyzja, wiążąca się z wyjazdem Positive Ways do Monako. Waldek w tym evencie jechał w towarzystwie takich aut, jak: Lexus LFA, McLaren MP4-12C Spider, Ferrari 458 Italia czy Lamborghini Gallardo. Aby zupełnie nie zginąć w tle takich supersamochodów, zrealizował projekt Dubai Police. Jaki był tego efekt? Auto cieszyło się większym zainteresowaniem niż większość egzotyków jadących w tym samym konwoju. Kierowca BMW mógł poczuć się niczym właściciel Ferrari na polskich drogach.

Gdybym mógł cofnąć czas i zadecydować jeszcze raz o wyborze auta czy modyfikacjach, to nic bym nie zmienił. Nie jestem w stanie wyobrazić sobie lepszego samochodu do jazdy na co dzień, do zabawy, do dawania funu i do sporadycznych wypadów na tor, a nawet do podziwiania go w garażu… w końcu to M3.

Ale to nie wszystko, uchylimy rąbka tajemnicy ‒ wkrótce mocy będzie jeszcze więcej.

Łukasz Miturski

Fot. autor

 BMW M3 E92

 SILNIK/NAPĘD: S62B40, 3999 ccm, V8, kompresor G-Power, wycięte katalizatory, po modyfikacjach 460 KM i 525 Nm

 ZAWIESZENIE/HAMULCE: seria

 KOŁA/OPONY: oryginalne 18-calowe felgi, opony Michelin PSS

 NADWOZIE: coupé, oklejenie Dubai Police Car

 WNĘTRZE: seria

 OSIĄGI: 0 ‒ 100 km/h 4,5 s, 100 – 200 km/h w 7,5 s, 1/4 mili 12 s, 1 mila 29,3 s

 STYL: OEM z dużym plusem

 WŁAŚCICIEL: Waldek

 PODZIĘKOWANIA: dla MOTO-SPA za kawał dobrze wykonanej pracy, zarówno dotyczącej wyglądu auta, jak i mechaniki

(BMW TRENDS 6/2014)

Podobne

BMW Isetta Elvis Presley 3

BMW Elvisa Presley’a – nie chodzi o 507

Kilka lat temu wśród miłośników bawarskiej marki zrobiło się głośno na temat wyjątkowego BMW 507, którym na początku lat sześćdziesiątych jeździł Elvis Presley. Nie był to jedyny samochód tej marki, który należał do niezapomnianego króla rock’n’rolla. Oparty na projekcie firmy ISO wóz napędzał 13-konny silnik o pojemności 295 ccm. W Europie był odpowiedzią na kryzys paliwowy, zaś w Stanach Zjednoczonych…