Strzeż się tego M3 E92 - Trends Magazines

Strzeż się tego M3 E92

BMW M3 E92, obiekt westchnień wielu miłośników bawarskiej marki, a od niedawna również ulubione auto kontroli policyjnych. Dzisiaj eMka paradoksalnie wystąpi w barwach policji… ale z Dubaju.

 

Topowa odmiana „trójki” już przy seryjnych parametrach zapewnia sporą dawkę adrenaliny podczas jazdy. Pod maską znajduje się 4-litrowa jednostka V8, generująca 420 KM oraz 400 Nm, a napęd przekazywany jest na tylną oś. Pozwala to na sprint do setki w 4,8 s. Co więcej, świetnie wyważone auto, ważące 1670 kg, daje mnóstwo frajdy z jazdy po krętych drogach. Wentylowane tarczowe hamulcowe o średnicy 360 mm z przodu oraz 350 mm z tyłu wykonują kawał dobrej roboty.

Można rzec ‒ auto idealne, każdy chciałby je mieć, ale w do obecnego właściciela trafiło zupełnie przypadkiem. Po przejechaniu tysięcy kilometrów w E90 320d, a następnie w E92 335i Waldek miał serdecznie dosyć tego modelu. W zasięgu były M6 E63, Porsche Carrera S itp. Gdy na jednym z forów internetowych pojawiło się ogłoszenie sprzedaży M3, znajomy Waldka namówił go na oględziny. Auto pochodziło z polskiego salonu, było bezwypadkowe, a jedyną jego wadą była manualna skrzynia biegów. Decyzja zapadła po pierwszych 3 minutach jazdy testowej. To była miłość od pierwszej przejażdżki.

BMW spisywało się świetnie, dostarczało radości każdego dnia jako daily car oraz wieczorami jako auto do jeżdżenia na spoty. Z czasem właścicielowi zaczęło brakować mocy. Z pomocą przyszedł kolega oraz właściciel firmy MOTO-SPA. Dzięki stałej współpracy z tunerem G-Power udało się sprowadzić kompletny zestaw z kompresorem.

Ta modyfikacja okazała się strzałem w dziesiątkę. M3 zyskało elastyczność oraz przede wszystkim osiągi porównywalne nie z M6 E63, a z takimi autami, jak Corvette C6 Z06 czy M5 F10. Zmodyfikowany silnik ma moc 460 KM i moment obrotowy na poziomie 525 Nm. Takie parametry gwarantują przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,5 s, a od 100 do 200 km/h w zaledwie 7,5 s. Ćwierć mili Dubai M3 pokonuje w 12 sekund, a milę w 29,3 sekundy, przecinając metę z prędkością 282 km/h.

Wraz z takim przyrostem mocy i poprawą osiągów w większości przypadków wypadałoby zadbać o zawieszenie i przede wszystkim o mocniejsze hamulce. Na szczęście producent przewidział szalone pomysły właścicieli i zaprojektował M3 ze sporym zapasem możliwości.

Po takiej poprawie osiągów reszta podzespołów nadal radzi sobie świetnie. Przeniesienie napędu znosi regularne katorgi bez zająknięcia, hamulce zatrzymują auto odpowiednio skutecznie, a zawieszenie spisuje się idealnie nawet na naszych drogach.

Pomysł z oklejeniem auta w takie barwy to również spontaniczna decyzja, wiążąca się z wyjazdem Positive Ways do Monako. Waldek w tym evencie jechał w towarzystwie takich aut, jak: Lexus LFA, McLaren MP4-12C Spider, Ferrari 458 Italia czy Lamborghini Gallardo. Aby zupełnie nie zginąć w tle takich supersamochodów, zrealizował projekt Dubai Police. Jaki był tego efekt? Auto cieszyło się większym zainteresowaniem niż większość egzotyków jadących w tym samym konwoju. Kierowca BMW mógł poczuć się niczym właściciel Ferrari na polskich drogach.

Gdybym mógł cofnąć czas i zadecydować jeszcze raz o wyborze auta czy modyfikacjach, to nic bym nie zmienił. Nie jestem w stanie wyobrazić sobie lepszego samochodu do jazdy na co dzień, do zabawy, do dawania funu i do sporadycznych wypadów na tor, a nawet do podziwiania go w garażu… w końcu to M3.

Ale to nie wszystko, uchylimy rąbka tajemnicy ‒ wkrótce mocy będzie jeszcze więcej.

Łukasz Miturski

Fot. autor

 BMW M3 E92

 SILNIK/NAPĘD: S62B40, 3999 ccm, V8, kompresor G-Power, wycięte katalizatory, po modyfikacjach 460 KM i 525 Nm

 ZAWIESZENIE/HAMULCE: seria

 KOŁA/OPONY: oryginalne 18-calowe felgi, opony Michelin PSS

 NADWOZIE: coupé, oklejenie Dubai Police Car

 WNĘTRZE: seria

 OSIĄGI: 0 ‒ 100 km/h 4,5 s, 100 – 200 km/h w 7,5 s, 1/4 mili 12 s, 1 mila 29,3 s

 STYL: OEM z dużym plusem

 WŁAŚCICIEL: Waldek

 PODZIĘKOWANIA: dla MOTO-SPA za kawał dobrze wykonanej pracy, zarówno dotyczącej wyglądu auta, jak i mechaniki

(BMW TRENDS 6/2014)

Podobne

BMW_F20_125d

BMW serii 1 drugiej generacji (F20) – czy warto kupować? – UŻYWANE

Napęd na tył oraz dostępność sześciocylindrowych silników czynią z jedynki wyjątkową propozycję w klasie kompaktowej. Wychodzącą właśnie z produkcji generację F20 można kupić za coraz bardziej rozsądną cenę.   Oczywiście już na początku trzeba sobie jasno powiedzieć – w przypadku samochodu, który w dobrej konfiguracji kosztował 120–150 tys. zł lub więcej, na okazyjne zakupy lepiej nie liczyć. Znalezienie F20 za mniej niż 35 tys. zł…