Wyczynowe BMW E46 M3 - Trends Magazines

Wyczynowe BMW E46 M3

Na pokazach jazdy wyczynowej z udziałem klubu MT Radom wyróżnia się Piotr „Iwan” Iwański. Przez długi czas, oprócz jego umiejętności, uwagę widzów przyciągać mogło jego E39, czyli model rzadko używany w sporcie. Ostatnio jednak radomski zawodnik Bogart Racing Team odnosi sukcesy w E46 M3.

Coraz częściej wybierane przez polskich zawodników sportu motorowego M3 trzeciej generacji Piotr znalazł w lutym 2013 roku we Francji. Samochód miał, zgodnie z jego oczekiwaniami, niski przebieg oraz manualną skrzynię biegów. Po zakupie Piotr szybko przystąpił do prac nad autem.

Działania rozpoczął od wymiany płynów eksploatacyjnych. Później pozbawił wnętrze wszystkiego, co zbędne w wyścigówce. Jak mówi, pozostawił właściwie tylko zegary i dźwignię zmiany biegów, a elementy takie jak kierownica i fotele zastąpił sportowymi.

Po opróżnieniu kabiny przekazał auto firmie IRECO, w której wykonano chromo-molibdenową klatkę z homologacją Deutscher Motor Sport Bund.

Fabryczną pompę paliwa postanowił wymienić na Bosch 044, zbiornik zastąpił zaś przeznaczonym do sportu homologowanym przez FIA wyrobem firmy ATL. Z oferty tego samego producenta wybrał też tzw. swirl pot, czyli zewnętrzny kolektor paliwa. Odizolowanie zbiornika paliwa od kabiny powierzył mieszczącej się w Wiązownie firmie Przemo-car. We wnętrzu umieścił homologowany system gaśniczy Sparco, kierownicę i kubełkowy fotel tej samej firmy oraz sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa Sabelt. Produktem tej samej firmy jest system HANS, czyli Head and Neck Support.

Innym zainstalowanym w kabinie elementem jest radiowy system do komunikacji z depot podczas jazdy po torze.

Kluczowe zmiany, jak przystało na wyścigówkę, dotyczą jednak zawieszenia, hamulców i napędu.

Podstawą przeróbek podwozia była wymiana większości elementów gumowych na poliuretanowe, a pozostałych na łożyska sferyczne (uniballe). Ukoronowaniem prac stał się natomiast montaż zestawu amortyzatorów i sprężyn KW Competition z dwustopniową regulacją.

Przyczepność zapewniają opony Dunlop typu slick o szerokości 250 mm z przodu i 285 mm z tyłu. Założono je na felgi BBS o szerokościach odpowiednio 8,5 oraz 10 cali. W kołach z łatwością mieszczą się fabryczne tarcze o średnicy 325 mm z przodu i 328 mm z tyłu. Dociskane są do nich klocki Ferodo DS 2500. Inną modyfikacją w układzie hamulcowym był montaż przewodów Goodridge w stalowym oplocie. Wkrótce wprowadzone zostaną poważniejsze zmiany związane z założeniem 6-otłoczkowych zacisków przednich z Lamborghini.

Układ dolotowy rozpoczynają filtr i rura firmy K&N. Kolektory wylotowe, mające za zadanie zwiększyć przepływ spalin, wykonane zostały na zamówienie. Podobnie było z przelotowym 2,5-calowym układem wydechowym typu x-pipe.

Modyfikacje komputera sterującego jednostką napędową Piotr powierzył firmie VTG. Osiągający 360 KM i 361 Nm motor wyposażony został w dwie, mające łącznie 60 rzędów, chłodnice oleju.

Napęd przenoszony jest przez fabryczną 6-biegową przekładnię, będący standardowym elementem M3 dyferencjał o ograniczonym uślizgu oraz seryjne półosie.

Walka o moc i moment obrotowy połączona była ze staraniami o to, by napęd pokonywał bezwładność jak najmniejszej masy, a hamulce łatwiej mogły zatrzymać auto.

Fabryczną pokrywę silnika Piotr zastąpił karbonową. Nie odmówił sobie też montażu elementów wpływających na aerodynamikę i nadających wyścigówce odpowiednio groźny wygląd. Zestaw pochodzi od chorzowskiej firmy AutoR. Przedni dyfuzor wykonano z kewlaru, a tylny z kompozytu włókna szklanego. Na klapie bagażnika umieszczony jest karbonowy spojler.

Lżejsze są też składające się z poliwęglanów szyby o grubości 3 mm. Innym rozwiązaniem, służącym odciążeniu samochodu, ale także bezpieczeństwu, jest zastosowanie żelowego, ważącego 5 kg akumulatora. Łączna masa samochodu wynosi 1210 kg.

Budowane przez Piotra auto ma pomóc mu w rywalizacji nie tylko w przeznaczonym dla amatorów Otwartym Pucharze Polski Warsaw Speed Team, ale także w profesjonalnym Wyścigowym Pucharze Polski pod auspicjami PZM. Auto ma więc książkę samochodu sportowego, a kierowca legitymuje się międzynarodową licencją B, C pozwalającą na starty w zawodach organizowanych przez kluby należące do FIA.

Piotr zaczynał w 2009 roku od wspomnianego już E39 z silnikiem o pojemności skokowej 2793 ccm. Moc auta szybko uznał za niewystarczającą, co zaowocowało zmianą motoru na V8 o pojemności 4,4 litra.

W latach 2010 ‒ 2012 osiągał sukcesy w Otwartym Pucharze Polski Warsaw Speed Team, finiszując na pierwszym miejscu w klasie i w klasyfikacji generalnej przed swym kolegą z Bogart Racing Team ‒ Tomaszem Jankowskim. Razem z firmą Bogart postanowił więc stanąć w szranki Wyścigowego Pucharu Polski. Debiut zaliczył w pierwszej rundzie tegorocznej edycji, zajmując piąte miejsce.

W Poznaniu uczestniczył także w Motointegrator Cup, zajmując pierwsze miejsce. Najlepszy czas, jaki uzyskał swym M3 na wielkopolskim torze, to 1:44.136.

Nie przestał startować także w Otwartym Pucharze Polski WST, w którym obecnie prowadzi w klasyfikacji generalnej.

Andrzej Szczodrak

Fot.  Piotr Mokwiński

 

BMW E46 M3, 2001 r.

SILNIK/NAPĘD: S54B32, fabrycznie 343 KM i 365 Nm; obecnie 360 KM przy 8190 obr./min i 361 Nm przy 5867 obr./min, jednostka sterująca zmodyfikowana w VTG, zestaw dolotu firmy K&N, wykonane na zamówienie kolektorywydechowe, wykonany na zamówienie układ wydechowy typu x-pipe o średnicy 2,5 cala, zbiornik paliwa ATL, zewnętrzny kolektor paliwa (swirl pot) ATL, pompa paliwa Bosch 044, żelowy akumulator o masie 5 kg

NADWOZIE: oklejenie w barwach sponsora ‒ firmy Bogart, zestaw aerodynamiczny AutoR, przedni dyfuzor z kewlaru, tylny dyfuzor z kompozytu włókna szklanego, karbonowa pokrywa silnika, poliwęglanowe szyby o grubości 3 mm

KOŁA/OPONY: felgi BBS o szerokościach 8,5 cali z przodu i 10 cali z tyłu, opony Dunlop typu slick o szerokości 250 mm z przodu i 285 mm z tyłu

ZAWIESZENIE/HAMULCE: zawieszenie KW Competition z niezależną regulacją siły odbicia i dobicia, elementy gumowe zastąpione poliuretanowymi oraz łożyskami sferycznymi (uniballami), rozpórka kielichów przednich; fabryczne tarcze hamulcowe o rozmiarach (grubość x średnica) 325×28 mm z przodu i 328×20 mm z tyłu, klocki Ferodo DS 2500, przewody hamulcowe Goodridge w stalowym oplocie

WNĘTRZE: kierownica, fotel kubełkowy i system gaśniczy ‒ Sparco, 6-punktowe pasy bezpieczeństwa Sabelt, wykonana w firmie IRECO chromo-molibdenowa klatka z homologacją Deutscher Motor Sport Bund

AUDIO: system do komunikacji z depot podczas wyścigu

INNE: książka samochodu sportowego, wynik na Torze Poznań: 1:44.136, V miejsce w I Rundzie Wyścigowego Pucharu Polski

WŁAŚCICIEL: Piotr „Iwan” Iwański

PODZIĘKOWANIA: za wsparcie i pomoc w budowie auta dla Tomasza Jankowskiego z Warsaw Speed Team. Za obsługę techniczną dla firm: VTG oraz COOBCIO GARAGE

(BMW TRENDS 3/2013)

Podobne

Zjawiskowe BMW E9 3.0 CSi

Zorganizowany dwa lata temu przez BMW Klub Warszawa zlot pod nazwą Przebudzenie Mocy (od tamtej pory impreza nabrała rozmachu) zgromadził wiele interesujących aut. Pośród kilku prawdziwych rodzynków udało nam się wypatrzeć piękne i zjawiskowe BMW 3.0 CSi w kolorze Fjord Blue Metallic. Poznajcie bliżej jego historię. Schyłek lat 60. był jednocześnie końcem produkcji BMW 2000CS,…

BMW M4 GT3 – bóbr gotowy do ścigania

W sezonie 2022 dział BMW M Motorsport przygotował bardzo ciekawy samochód - M4 GT3. Pomimo, że auto wygląda tak, jakby chciało odgryźć Ci głowę, jest podobno zaskakująco komfortowe. Co oferuje nowe BMW M4 GT3? BMW M4 GT3 to następca modelu M6 GT3, które jeździło po torach całego świata od 2016 roku i ma na swoim…