Karbonowe BMW M3 E92 - Trends Magazines

Karbonowe BMW M3 E92

Tomek nie wyobraża sobie życia bez BMW. Jeździ nimi od ponad 20 lat. Jego dwa auta – E36 325 oraz M3 E46 – gościły już na łamach BMW TRENDS. Teraz naszą uwagę przykuło białe M3 E92 Competition,wzbogacone o liczne karbonowe dodatki. I nie tylko…

Wyprodukowane w 2013 roku auto Tomek sprowadził aż ze słonecznej Kalifornii. Był spokojny o stan nadwozia, które nigdy nie widziało zimy i drogowej soli. Poprzedni właściciel już lekko zmodyfikował M3 w firmie R’s Tuning, w której udziały miał tragicznie zmarły aktor i kierowca Paul Walker. Zanim auto wyruszyło statkiem do Polski zamontowano w nim lżejszy o 24 kg kompletny tytanowy układ wydechowy Acrapovic z serii Titanium Evolution Line, który dodał jakże pożądane dodatkowe 23 KM i 35 Nm, lżejszą i aerodynamiczną karbonową pokrywę bagażnika (Vorsteiner) oraz zmodyfikowano program silnika z jeszcze bardziej ekstremalnej wersji M3 GTS.

Gdy auto trafiło do Polski, Tomek zaczął realizować plan wzmocnienia jednostki napędowej V8przy jednoczesnym obniżeniu dzięki karbonowym dodatkom wagi auta. Do zasilania powietrzem tego 4-litrowego potwora zamontował filtr BMC, karbonowy większy dolot Tecnocraft i kolektor ssący M-Performance, które dały dodatkowe 15-20 KM mocy oraz specyficzny rycząco-charczący dźwięk, jakże miły dla ucha fana marki BMW.

Celem modyfikacji było maksymalne podbicie fabrycznych 420 KM poprzez tzw. Soft stage, czyli bez poważniejszej ingerencji w bardzo udaną i kultową już, bo przecież jedyną w historii M3, jednostkę napędową V8. Choć emka nie była jeszcze sprawdzana na hamowni w Polsce, to sumując zyski z modyfikacji w mapowaniu silnika i zarządzaniu wchodzącym i wychodzącym powietrzem dochodzimy do wartości około 460 KM i 450 Nm, co daje się realnie odczuć w codziennym użytkowaniu.

Chcąc poprawić wygląd i elektrycznie regulowane zawieszenie EDC, Tomek postawił na sprawdzoną firmę Eibach, której sprężyny i dystanse zamontowano na obu osiach. Do tego 20-calowe, rzadko spotykane szerokie koła ZEDD i prześwitujące przez nie pomarańczowe zaciski hamulców przy obniżonym o 25 mm zawieszeniu (oryginalnie wersja Competition ma zawieszenie obniżone od seryjnej M3 o 10 mm) wyraźnie podkreślają sportowy charakter tej M3.

Nadwozie ma liczne elementy z włókna węglowego. Oprócz fabrycznego dachu i lusterek z tego lekkiego materiału wykonano maskę silnika (Seibon), pokrywę bagażnika (Vorsteiner), tylny dyfuzor (Tecnocraft), dokładkę przednią (Tecnocraft) czy wloty boczne. Węglowy kolor mają też szyby, przednie lampy z LED-owymi ringami oraz emblematy BMW.

We wnętrzu z oryginalną rudawą skórą także nie brakuje włókna węglowego. Wykorzystano je we wszystkich listwach, kierownicy od M3 GTS czy manetkach zmiany biegów. Tomek zadbał o detale. Bagażnik całkowicie ozdobił skórą, zastosował dilerski pakiet wewnętrznego i zewnętrznego oświetlenia LED-owego z projektorem ///M, czarne pedały pasujące do charakteru wnętrza oraz emblematy ///M według własnego pomysłu.

Większość części zostało sprowadzonych z USA, bo w Polsce do tego modelu praktycznie nie ma nic. Choć wszystkie prace trwały ponad rok, jak widać na zdjęciach – było warto.

Opr. TR

Fot. Robert Miłek

DANE&FAKTY

BMW M3 E92 4.0 V8

SILNIK/NAPĘD:4.0 V8, moc seryjna 420 KM 400 Nm, szacowana po modyfikacjach 460 KM i 450 Nm, wgrany najnowszy program z M3 GTS oraz zdjęty ogranicznik maks. prędkości, zwiększone maksymalne obroty silnika, dolot i kolektor ssący Tecnocraft/M Performance (+17 KM), kompletny układ wydechowy Acrapovic Titanium Evolution Line (-24 kg, +23 KM, +35 Nm), wszystkie osłony pod maską z włókna węglowego firmy Tecnocraft

NADWOZIE: wersja wyposażenia Competition (seryjnie obniżony o 10 mm, dodatki karbonowe), karbonowe: dach, lusterka, maska silnika (Seibon), pokrywa bagażnika (Vorsteiner), tylny dyfuzor (Tecnocraft), dokładka przednia (Tecnocraft), szyby czarne piecowe, lampy przednie czarne, LED-owe ringi

ZAWIESZENIE/HAMULCE: zawieszenie EDC regulowane elektrycznie ze sportowymi sprężynami i dystansami Eibacha, pomarańczowe zaciski hamulcowe

KOŁA/OPONY:koła 20-calowe firmy ZEDD, z przodu szerokość 9,5 cala 255/30/20 Continental Sportcontact 5p. z tyłu tył 10,5 cala 285/30/20 Hankook

WNĘTRZE:oryginalna rudawa skóra, car audio Individual, karbonowe listwy, kokpit M Performance, kierownica z M3 GTS karbonowa z alcantarą (niewiele ich wyprodukowano), karbonowe manetki zmiany biegów, wszystkie znaczki z włókna węglowego (na kierownicy), czarne aluminiowe pedały M3, bagażnik obszyty skórą.

Podobne

VW Passat B3 VR6 widok z przodu

Bombowy Passat B3 Variant z potężnym silnikiem

Ma nieciekawy podłużny i opływowy kształt, a projektowano go raczej z myślą o przeznaczeniu do konkretnych zadań niż o oszałamiających osiągach czy zwrotności. Tak może brzmieć bardzo ogólna charakterystyka śmiercionośnego amerykańskiego ciężkiego samolotu bombowego i patrolowego dalekiego zasięgu B-24, który rykiem swoich silników, a nawet samym tylko wyglądem wzbudzał o wiele większą grozę niż całe…

Dokładanie turbo do BMW E36. Czy to ma sens?

Wiele ze stosowanych przez BMW silników, np. S50B30 z M3 E36, osiąga bardzo wysoką moc bez pomocy turbodoładowania. Okazuje się, że dołożenie turbo jest możliwe i daje spektakularne wyniki, acz wymaga znacznych nakładów czasu i środków. O czym warto pamiętać? Sprawdzamy na przykładzie wspomnianego M3, aczkolwiek zakres koniecznych czynności jest zbliżony w przypadku innych wersji…