Volkswagen zaprezentował we francuskiej miejscowości Alés zasilany wyłącznie energią elektryczną supersportowy model I.D. R Pikes Peak, w którym łączna moc dwóch silników elektrycznych wynosi 680 KM, a moment obrotowy 650 Nm, przy wadze auto razem z kierowcą poniżej 1100 kg. 24 czerwca 2018 roku samochód, który przyspiesza od zera do 100 km/h w 2,25 sekundy weźmie udział w legendarnym wyścigu górskim Pikes Peak w Colorado Springs w USA, podczas którego chce pobić rekordu trasy dla aut elektrycznych wynoszący 8 minut i 57,118 s.
Głównym celem przy opracowywaniu Volkswagena I.D. R Pikes Peak było znalezienie równowagi między wydajnością energetyczną a masą pojazdu. To nie same maksymalne osiągi były najważniejsze – jak często jest w wypadku samochodów wyścigowych. Dlatego prototyp przeznaczony do udziału w Pikes Peak ma w nazwie dwa znaki jakości – „R” oznacza pojazdy wyczynowe, a „I.D.” to nowy symbol inteligentnych technologii napędu elektrycznego produkowanych przez Volkswagena.
Inżynierowie zdecydowali się, jak kiedyś w latach 1985, 1986 i 1987 w wypadku startującego w Pikes Peak Golfa Bi-Motor, na zastosowanie dwóch silników. W I.D. R Pikes Peak pracują dwie elektryczne jednostki napędowe o łącznej mocy systemowej 500 kW (680 KM).
Rolę magazynów energii – podobnie jak w wypadku seryjnych samochodów z napędem elektrycznym – pełnią akumulatory litowo- jonowe. Stawiane im są wielkie wymagania – ich gęstość energetyczna to decydujące kryterium w układzie wysokowoltowym. Inaczej niż w wypadku produkcji seryjnej, głównym celem nie było uzyskanie jak największego zasięgu, lecz jak najwyższych osiągów podczas wspinaczki na szczyt Pikes Peak.
Około 20 procent potrzebnej energii elektrycznej jest wytwarzane podczas pokonywania 20-kilometrowej trasy. Odzyskuje się ją w wyniku procesu rekuperacji – część energii powstającej podczas hamowania jest zamieniana przez silniki (które działają w tym wypadku jak generatory) w energię elektryczną i gromadzona w akumulatorach.
Jazdy testowe na górskiej trasie w Colorado Springs liczącej 19,99 km można przeprowadzać tylko na pewnych odcinkach i w bardzo ograniczonym zakresie. Większość testów odbywa się więc nie na rzeczywistej trasie, lecz na torach wyścigowych. Wraz z prezentacją w Alés program przygotowań Volkswagena do udziału w Pikes Peak wszedł w kolejną fazę.
Do bicia rekordu za kierownicą Volkswagena I.D. R Pikes Peak zasiądzie światowej klasy kierowca i obrońca tytułu zwycięzcy Pikes Peak – Romain Dumas, który podejmie próbę pobicia aktualnego rekordu samochodów elektrycznych. 39-letni Francuz uwielbia takie wyzwania i oprócz trzech zwycięstw w Pikes Peak ma też na koncie dwie wygrane w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Dumas, dla którego wzorem jest legenda sportu samochodowego Jacky Ickx (urodził się w Alés).
Start wyścigu Pikes Peak odbywa się na wysokości 2.862 m, różnica wzniesień to 1.440 m, po drodze jest 156 zakrętów, a trasa jest w stu procentach asfaltowa.
Zobacz film z pierwszych testów VW I.D. R