Air Caddy Mk1 czyli pickup na powietrzu - Trends Magazines

Air Caddy Mk1 czyli pickup na powietrzu

Tuning VW Caddy Mk1 auto od tyłu

VW Caddy Typ14d to pierwsze auto użytkowe Volkswagena, produkowane początkowo jedynie na rynek amerykański pod nazwą Rabbit. W roku 1983 trafiło do Europy. Wtedy nikt w fabryce w Sarajewie nie wyobrażał sobie, że może ono skończyć, tak jak prezentowany egzemplarz.

 

To miało być stare, nietuzinkowe auto z grupy VAG. Wybór był przemyślany ‒ Caddy Mk1. Poszukiwania zajęły blisko dwa lata. Odpowiednią sztukę Dawidowi udało się znaleźć 500 km od domu, zimą, w górach. Tworzenie i realizowanie pomysłu sprawiło mu największą frajdę. Wszystkie prace poza lakierowaniem Dawid wykonał samodzielnie, wieczorem, po pracy. A trochę ich było.

Tuning VW Caddy Mk1 auto od przodu

Ciekawie zmodyfikowane nadwozie

Nadwozie to klasyczna bryła oparta na Golfie Mk1. Seryjne linie pozostały niezmienione, a całość pokrył grafitowy lakier. Reszta to mnóstwo chromowanych dodatków poczynając od zderzaków i klamek przez listwy progowe, listwy boczne aż po grill czy lusterka. Szary lakier z błyszczącymi elementami komponuje się idealnie. Ciekawym dodatkiem z przodu są lampy z krzyżami.

Tuning VW Caddy Mk1 wykończona drewnem powierzchnia bagażowa

Własnoręcznie wyłożona lakierowanym bambusowym drewnem paka robi największe wrażenie. Jak mówi Dawid, jest to coś, co dało mu największą satysfakcję. Na każdym zlocie budzi podziw, oglądający zadają wiele pytań i gratulują. Kropką nad i są 14-calowe trzyczęściowe felgi PLS Daytona. Zarówno przednie, 8-calowe, jak i tylne, 9-calowe, ubrane są w opony w rozmiarze 195/45.

Tuning VW Caddy Mk1 przedni reflektor z krzyżami

Nietypowe wnętrze Caddy

Wnętrze to absolutna zagadka dla mało wtajemniczonych. Deska rozdzielcza pochodzi z Golfa GTI Mk1 GTI, a licznik został przeniesiony z Golfa Mk2 Rallye.

Tuning VW Caddy Mk1 kokpit

Foteli przełożono zaś z Porsche 911 996. Boczki drzwiowe oryginalnie montowano w amerykańskim VW Rabbit, a kierownica to klasyczny model Nardi Torino.

W tunelu środkowym umieszczono wskaźniki od zawieszenia pneumatycznego. Totalny miszmasz, a mimo to wszystko wygląda, jakby od tak miało być. Brązowy dywan, beżowomusztardowe fotele, boczki i deska, bambusowe drewno za plecami, a do tego szare nadwozie z chromami ‒ bardzo przemyślane i trafione zestawienie kolorów.

Tuning VW Caddy Mk1 manometry

Silnik cieszy nie tylko oko

Mimo że auto mało jeździ po naszych drogach, jego silnik musiał poziomem dorównywać reszcie projektu. Pod maską umieszczono jednostkę o pojemności 1,8 litra, zasilaną dwoma gaźnikami Weber 45 z filtrami K&N. Jedyną mechaniczną modyfikacją silnika jest porting głowicy. Reszta to kosmetyka, dzięki której nawet pod maską Caddy niesamowicie cieszy oko.

Tuning VW Caddy Mk1 silnik

Chromowane łapy silnika, półosie, elementy skrzyni biegów, a nawet miska olejowa to detale, które świadczą o wysokim poziomie tego projektu. Skrzynia to model z krótszymi przełożeniami, pomalowany na brązowy kolor. Układ wydechowy, wykonany ze stali kwasoodpornej, tworzą sportowe kolektory oraz kompletny wydech z dwoma przelotowymi tłumikami.

Air raid to jest to!

Patrząc na zdjęcia, nie mamy wątpliwości ‒ pikap leży na glebie. Auto ma zawieszenie typu air ride ‒ z przodu na zaworach 1/2 cala, z tyłu 1/4 cala. Za zasilanie układu odpowiada kompresor oraz butla Viair, a powietrze prowadzone jest 8-milimetrowymi wężami. Hamulce to oryginalny zestaw w dobrym stanie, wzbogacony o nawiercane tarcze hamulcowe.

Tuning VW Caddy Mk1 tylna paka

Już na pierwszy rzut oka widać, że projekt od początku do końca wykonany został według ścisłego planu, wymagającego mnóstwo pracy i serca. Caddy prezentuje się oszałamiająco. Nie spotkaliśmy na zlocie nikogo, kto przeszedłby obok niego obojętnie. Dbałość o nawet najmniejsze szczegóły zadziwiłaby niejednego tunera. Pickap w zamyśle służyć miał jako samochód demonstracyjny komisu Texas, stąd jego rejestracja.

Tuning VW Caddy Mk1 drewniana zabudowa skrzyni ładunkowej

W tej roli spełnia się znakomicie. Niestety, wymaga ona pewnych poświęceń. Z troski większość kilometrów przejeżdża na lawecie. Według nas, nie ma już nic, co można by poprawić. Na początku sezonu Dawid też tak myślał i obiecywał sobie, że to koniec modyfikacji. Już wiemy, że nie dotrzyma słowa i kolejną zimę również spędzi w garażu. Życzymy powodzenia!

Łukasz Miturski

Fot. autor

 

Tuning VW Caddy Mk1 tył auta

VW Caddy Mk1, 1986 r.

SILNIK/NAPĘD: 1.8 16V KR zasilany dwoma gaźnikami Weber 45, filtry K&N, głowica po portingu, chromowane łapy silnika, półośki, miska olejowa i elementy skrzyni biegów, sportowe kolektory i kompletny układ ze stali kwasoodpornej z dwoma przelotowymi tłumikami, krótka skrzynia biegów pomalowana na brązowo, parametry silnika nieznane

ZAWIESZENIE/HAMULCE: zawieszenie typu air ride, przód na zaworach 1/2 cala, tył na zaworach 1/4 cala, zasilane podwójnymi 8-milimetrowymi wężami, kompresor i butla Viair, chromowane wahacze, przednie hamulce o fabrycznej średnicy z fabrycznymi zaciskami, zainstalowane nawiercane tarcze, tylny układ hamulcowy fabryczny, bębnowy

KOŁA/OPONY: trzyczęściowe skręcane felgi PLS Daytona w rozmiarze 14 cali, z przodu 8 cali szerokości, z tył 9 cali, opony 195/45

NADWOZIE: pickap, paka wyłożona polakierowanym drewnem egzotycznym (bambusowym), chromowane zderzaki i klamki, uchylna tylna szyba, uszczelki z klinami, chromowane listwy progowe i boczne, grill z chromem, przednie lampy z krzyżami, chromowane lusterka

WNĘTRZE: konsola z Golfa Mk1 GTI, licznik z Golfa Mk2 Rallye, fotele z Porsche 911 996, boczki drzwiowe w oryginalnym kolorze z wersji Mk1 Rabbit, kierownica Nardi Torino, w tunelu środkowym zamontowane wskaźniki od zawieszenia pneumatycznego

INNE: nagrody za najlepsze felgi Cultstyle 2013, wyróżnienie na rozpoczęciu sezonu Cultstyle, Top 3 Oldschoolsuicide 2014, Top 3 nagroda od Prezydenta Miasta Wolin Szanuj-sie.pl 2014

STYL: auto zachowane w starym niemieckim stylu

WŁAŚCICIEL: Dawid

(VW TRENDS 5/2014)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Milion kilometrów Volkswagenem Polo 1.4 TDI

Polo czwartej generacji pana Sławomira zostało kupione 26 kwietnia 2004 r. w salonie Volkswagena w Piotrkowie Trybunalskim. Samochód, początkowo zarejestrowany jako ciężarowy, był używany w firmie transportowej i służył do przewozu kierowców. Bardzo często zdarzało się, że na liczniku Polo przybywało po 15 – 20 tys. km. miesięcznie. Po odbyciu „służby” w firmie auto przerejestrowano…

To już ostatni taki VW Golf, jakiego znacie

Po 40 latach produkcji i ośmiu generacjach przyszedł czas na fundamentalne zmiany. Z gamy silnikowej VW Golfa zniknie silnik spalinowy.  Szef marki VW - Thomas Schaefer stwierdził, że „Spalinowy Golf będzie z nami na pewno do końca dekady. Potem musimy zobaczyć, jak rozwinie się ten segment. Jeśli świat pójdzie jednak w innym kierunku, niż oczekujemy,…