500-konny VW Golf z instalacją podtlenku azotu "poleci" nawet 300 km/h - Trends Magazines

500-konny VW Golf z instalacją podtlenku azotu „poleci” nawet 300 km/h

Tuning-VW-Golf-4-VR6-widok z przodu

Auta, których moc zbliża się do granicy 500 KM, zazwyczaj już na pierwszy rzut oka emanują dynamiką zaklętą w efektownych spojlerach i body kitach. Chcąc zadziwić innych użytkowników dopiero w chwili startu spod świateł albo na torze wyścigowym, trzeba się wyjątkowo postarać. Ta trudna sztuka udała się Danielowi, którego pozornie niepozornego Golfa przedstawiamy.

Niezły pakiet Golfa 4 na początek

Ten Golf czwartej generacji w standardzie został wyposażony przez producenta w niezły pakiet. Sześć cylindrów pod maską, nieco ponad 7 sekund do pierwszej setki i 235 km/h prędkości maksymalnej – już w specyfikacji fabrycznej trudno było znaleźć dla niego godnego konkurenta. Niemniej nie wystarczyło to żądnemu wrażeń Danielowi, który postanowił zaaplikować autu solidny zastrzyk mocy.

Tuning-VW-Golf-4-VR6-widok z boku

Nie jest jednak łatwo zwiększyć wydajność jednostki napędowej tylko ingerując w elektronikę, dlatego musiał pójść o krok dalej i wykorzystać dobrodziejstwa współczesnej myśli technologicznej. Choć jeszcze kilka lat temu auta z silnikami turbodoładowanymi stanowiły znikomy procent oferty sprzedaży, to obecnie niemal każdy z producentów proponuje samochody z jednostkami benzynowymi wspomaganymi przez turbosprężarki czy kompresory. Na razie ich pojemność z reguły nie wykracza poza dwa litry. Tymczasem Daniel wybrał 2,8-litrową jednostkę o mocy ponad 200 KM. Aby zwiększyć tę wartość ponaddwukrotnie, musiał korzystać z usług najwyższej klasy specjalistów. Doświadczeni fachowcy wiedzieli, jak zabrać się do sprawy, dlatego skomplikowana operacja zakończyła się powodzeniem.

Tuning-VW-Golf-4-VR6-widok z tyłu

Zwiększanie mocy 6-cylindrowego Golfa

Aby zwiększyć możliwości 6-cylindrowego serca Golfa, zakuto tłoki i korbowody, po czym zamontowano wydajniejsze wtryskiwacze i duży intercooler. Po tych kosmetycznych zabiegach nadszedł czas na poważne modyfikacje.

Tuning-VW-Golf-4-VR6-silnik

Pod maskę trafiło doładowanie Turbonetics T3/T4 oraz dająca zastrzyk dodatkowej mocy instalacja podtlenku azotu NX. Konfiguracja znana dotychczas z mało realistycznych gier komputerowych wreszcie ujrzała światło dzienne. Według najbardziej aktualnych wykresów z hamowni, moc maksymalna wzrosła do 493 KM, natomiast moment obrotowy wynosi 735 Nm, czyli tyle, co w najnowszym 350-konnym Audi A8 4,2 TDI.

Tuning-VW-Golf-4-VR6-silnik

Imponujące wartości, które przyprawiają o dreszczyk emocji nawet wówczas, gdy widzi się je tylko zapisane na papierze, trzeba było jeszcze przenieść na asfalt, a z wykorzystaniem jedynie przedniej osi byłoby to mocno utrudnione. Daniel na szczęście powyższe udogodnienie otrzymał w standardzie, wobec czego kłopot miał z głowy.

Tuning-VW-Golf-4-VR6-osprzęt silnika

Trudności przysporzyło mu seryjne sprzęgło. Jego potencjał zbliżał się ku krytycznej granicy już przy nominalnych parametrach fabrycznych, więc koniecznością okazało się zastosowanie spiekowego dwutarczowego mechanizmu Heliksa. Równie ważna była kwestia zawieszenia.

Tuning-VW-Golf-4-VR6-gaśnica

Aby móc ścigać się na zawodach, a do tego być nadzwyczaj sprawnym uczestnikiem ruchu ulicznego, należało wybrać produkt, mogący przenieść potencjał jednostki napędowej na nawierzchnię, poprawić prowadzenie w zakrętach i nadać całości odpowiedniej sztywności. Problem rozwiązano za pomocą gwintowany zestawu.

Tuning-VW-Golf-4-VR6-wydech

Na koniec przebudowano układ wydechowy,  zwieńczając go dwiema końcówkami produkcji ProTurbo, po czym można było zająć się wyglądem auta.

Body kit dla R32

Ponieważ Golf miał nie rzucać się zbytnio w oczy, należało wykorzystać najciekawsze pakiety proponowane przez Volkswagena. Danielowi spodobał się upiększający body kit zarezerwowany dla najmocniejszej edycji R32.

Reflektory z malowanymi na czarno środkami i ksenonowymi światłami również zostały zastąpione odpowiednikami z wyczynowej wersji. Po przyciemnieniu szyb i zamontowaniu 18-calowych kutych obręczy BBS wyprodukowanych na 25-lecie Golfa skupiono się na wnętrzu.

Tuning-VW-Golf-4-VR6-prawe koło

300 km/h w Golfie 4

Fabrycznie bardzo bogato wyposażony model właściwie miał wszystko, co dotąd znano z limuzyn wyższej klasy. Daniel zainstalował więc tylko jeszcze zestaw zegarów zapożyczony z R32 oraz trzy wskaźniki informujące o ciśnieniu doładowania, temperaturze oleju oraz spalin.

Tuning-VW-Golf-4-VR6-kokpit

Tak zmieniony Volkswagen mógł z powodzeniem opuścić bramy warsztatu. Pierwsze jazdy po torze wynagrodziły trudy realizacji turbodoładowanego projektu.

Tuning-VW-Golf-4-VR6-dodatkowe zegary

Przyspieszenie do setki w granicach 3,7 sekundy i prędkość maksymalna przekraczająca 300 km/h rozbudziły w Danielu sportowe marzenia. Pierwsze starty w wyścigach na „ćwiartkę” potwierdziły ogromny potencjał Golfa. 11,9 ET to bardzo dobry wynik, który wróży temu autu niezłą przyszłość.

Tuning-VW-Golf-4-VR6-przednie fotele

Być może już wkrótce będzie o nim głośno także w zachodniej Europie, czego sobie, Wam i Danielowi życzymy…

Piotr Mokwiński

Fot. Mikołaj Urbański

 

Tuning-VW-Golf-4-VR6-widok z przodu

VW Golf IV 2,8 VR6 4Motion

SILNIK: 2792 ccm, 204 KM przy 6200 obr./min i 320 Nm przy 2800 obr./min; po zmianach 493 KM i 735 Nm, kute tłoki i korbowody, duży intercooler, wtryskiwacze 630cc, dwutarczowe spiekowe sprzęgło Helix, turbosprężarka Turbonetics T3/T4, podtlenek azotu NX, przelotowy układ wydechowy z końcowym tłumikiem ProTurbo.

OSIĄGI: 7,1 s do 100 km/h i V-max 236 km/h, po zmianach ok. 3,7 s do 100 km/h i 300 km/h V-max.

NADWOZIE: zderzaki od Golfa R32, reflektory ze środkami pomalowanymi na czarno i światłami ksenonowymi z R32, emblematy VW zmienione na czarne, reszta usunięta, przyciemnione szyby.

KOŁA: aluminiowe kute 18-calowe obręcze BBS 25 Jahre.

ZAWIESZENIE: gwintowane.

WNĘTRZE: zegary od R32, wskaźniki ciśnienia doładowania, temperatury oleju oraz spalin.

WŁAŚCICIEL: Daniel.

(VW TRENDS 3/2010)

Podobne

Sprzęgło fabryczne czy wzmocnione? Poradnik

Sprzęgło jest jedną z najdroższych części eksploatacyjnych. Komplet wraz z dociskiem i - jeżeli jest potrzebne - dwumasowym kołem zamachowym, może kosztować przeszło dwa tysiące złotych. Stojąc przed koniecznością jego wymiany można wybierać między oryginałem i zamiennikiem. Można wybrać także sprzęgło wzmocnione lub oddać posiadaną już tarczę do zakładu, który w ramach regeneracji zastosuje okładziny…

BMW M4 CSL oficjalnie

Lżejsze, mocniejsze i bardziej ekstremalne od zwykłego M4. To trzeci raz, gdy BMW zdecydowało dodać kultową już nazwę CSL do modelu. Oto przed Wami nowe BMW M4 CSL.  W zapowiedziach wielokrotnie pisaliśmy o nadchodzącym modelu CSL, który będzie jedną z wielu ciekawostek BMW z okazji 50-lecia powstania sportowej dywizji BMW M. Teraz możemy oficjalnie powitać…