400 KM w BMW E36 Compact! To 323ti szokuje osiągami - Trends Magazines

400 KM w BMW E36 Compact! To 323ti szokuje osiągami

Historia tego auta zaczęła się w 2007 roku, kiedy Patryk kupił swoje pierwsze E36 325i coupé z 1992 roku. Kolejne lata wiecznej pogoni za mocą doprowadziły następnie do E39 540i z mitycznym Vanosem, który po trzech miesiącach odmówił współpracy, uszkadzając zawory i niszcząc doszczętnie cały rozrząd.

Trzeba było zacząć poszukiwania nowego środka transportu. Udało się znaleźć oryginalny, najmocniejszy compact, czyli 323ti z silnikiem M52B25 o mocy 170 KM i przebiegu 150 tys. km. Niedługo po naprawie wspomniane E39 540 odjechało w świat, a z Patrykiem został compact. Plany modyfikacji E36 uległy zmianie, pojawił się bowiem pomysł na mocne turbo E30.

W sierpniu 2013 roku nasz bohater kupił silnik M50B25 z vanosem. Jesień upłynęła mu na kompletowaniu części, rozbiórce, czyszczeniu i składaniu. Po wielu miesiącach pracy silnik był gotowy.

Z oryginału został blok, głowica i wałki. Reszta części to tak zwany stroker (wał i tłoki M52B28, korby M50B25NV) i mnóstwo gadżetów z serwisu BMW (uszczelki, panewki, pierścienie, śrubki, śruby i popychacze). Jednocześnie trwały poszukiwania biorcy dla silnika. W lutym 2014 roku Patryk kupił wreszcie E30, które po dokładniejszych oględzinach zdecydował się jednak oddać na złom.

Mając silnik M50B28 i compact pod domem Patryk postanowił zbudować… prawie E30. Jednak zanim przystąpił do swapu jednostki napędowej, zamontował części, które miały znaleźć się w E30. Zreanimowano zawieszenie na nowych sworzniach i tulejach.

Zamontowano gwint ISC Drift, hamulce z E46 330d 325 mm, szperę 3.45. Swap przeprowadzono w lipcu 2014 roku. Trwał sześć godzin. Kolejne dwa tygodnie zajęło porządkowanie „kabelkologii”. Compact ma kompletnie nową wiązkę, komputer sterujący Ecumaster EMU, moduł sterujący doładowaniem EBC Mac i moduł BlueTooth do bezprzewodowej komunikacji z telefonem.

We wrześniu zamontowano turbosprężarkę i resztę osprzętu. Kolejne tygodnie to prace z przeniesiem napędu: urwane tarcze sprzęgła, wadliwe dociski, uszkodzona skrzynia biegów i swap na ZF-a. W styczniu 2015 roku trwała budowa nowego układu wydechowego ze stali kwasoodpornej.

Wiosnę 2015 roku Patryk rozpoczynał z doładowaniem na poziomie 1 bara i mocą około 400 KM. To jednak nie był koniec. Kolejno montowano shortshifter, rollbar, kubełki, pasy szelkowe, nowy kolektor ssący. Sezon compact zakończył, zajmując II miejsce w zawodach na ¼ mili w Śniatowie.

Auto przejechało już pierwsze kilometry na kolejnym już kolektorze wydechowym, zmienionym downpipe na 3-calowy. Cel jest bliżej nieznany, na dziś wynosi 500+ KM. Kolejny plan to zmiana turbosprężarki i mocne wejście w kolejne sezony. Poczekamy…

BMW E36 Compact 323ti (1998 r.)

NADWOZIE: kolor Titansilber Metallic, seryjne wyposażenie zewnętrzne, pełny M-Pakiet, zderzaki, listwy, nakładki progowe, czarna podsufitka.

SILNIK/NAPĘD: M50B28, moc około 450 KM/580 Nm; turbosprężarka GT3582, kolektor wydechowy, 3-calowy downpipe, wydech 2,5 cala, screamer-pipe, duży intercooler, dolot 2,5 cala, customowy aluminiowy kolektor ssący, zmodyfikowany jednomas M5B20, tarcza spiekana 4-listki, docisk Sachs Performance, skrzynia ZF z M52B28, szpera 3.45.

ZAWIESZENIE: gwintowane ISC Drift, rozpórka kielichów z przodu i tyłu, poliuretanowe tuleje wahacza

ELEKTRONIKA: Ecumaster EMU, moduł EBC MAC, moduł Bluetooth, procedura startu

KOŁA/OPONY: na co dzień Styling 32 8+9 cali Federal SS 215/40/17 i 245/40/17, na zawody Styling 32 9 cali 245/40/17 Toyo R888

HAMULCE: z modelu E46 330d 325 mm

WNĘTRZE: kubełkowe fotele Mirco GT, pasy szelkowe Schroth, rollbar

PODZIĘKOWANIA: dla BiedaGarage

Piotr Błaszkiewicz, Fot. autor
(BMW TRENDS 3/2015)

Podobne

BMW X5 i X6 przeszły facelifting

Nowy kształt grilla oraz przednich lamp dodał BMW X5 więcej świeżości. Natomiast w BMW X6 M-pakiet będzie teraz standardem. W obydwu modelach znajdziemy nową deskę rozdzielczą z mocno zredukowaną liczbą przycisków.  Zarówno BMW X5 jak i X6 stylistycznie mocno zbliżyły się do swoich braci. Wygładzone przednie lampy znamy już chociażby z BMW 3 po faceliftingu,…

Manhart CP500 – prawie 500 KM w Cuprze Formentor

Już seryjna Cupra Formentor VZ5 nie narzeka na brak mocy, ale to nie znaczy, że nie może być jej więcej. Wie o tym dobrze firma Manhart, która wzięła na warsztat najmocniejszą Cuprę i zrobiła ją... jeszcze mocniejszą. Pod koniec 2021 roku Cupra wprowadziła Formentora VZ5, topowy model hiszpańskiej marki, limitowany do 7000 sztuk. Pod maską…