Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) postuluje za ograniczeniem prędkości na drogach z powodu… Rosyjskiej agresji na Ukrainę. Skąd wysnuto takie wnioski? I czy naprawdę będziemy jeździć 30km/h w terenie zabudowanym?
Atak na Ukrainę przyczyną kryzysu paliwowego
Postulat ten ma związek z rosyjską agresją na Ukrainę, której nierozerwalnym skutkiem jest problem z dostawami ropy naftowej. Według ETSC niższa prędkość oznaczać będzie automatycznie niższe spalanie, czyli mniej zużyjemy drogocennego paliwa.
Założenia Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu mogą oburzyć wielu kierowców, a w szczególności tych, którzy uważają obecnie obowiązujące limity za zdecydowanie zbyt niskie. Tymczasem według ETSC samochód osobowy poruszający się z prędkością 100 km/h spala o 1/4 mniej paliwa, niż to samo auto jadące o 30 km/h szybciej. Warto wspomnieć, że prędkość 100km/h nie została wyssana z palca, a tyle dokładnie wynosi zaproponowana przez organizację prędkość maksymalna na autostradzie.
30km/h w zabudowanym i nie tylko
ETSC apeluje o:
- 100 km/h na autostradach,
- 80 km/h poza obszarem zabudowanym,
- 30 km/h w miastach
Limity te miałyby obowiązywać na terenie całej Unii Europejskiej. Można obawiać się, że unijni politycy przystaną na taką propozycję. Realne szanse są raczej znikome. Jednak nadal istnieją.
Ograniczenia prędkości w Polsce w 2022
Gdyby powyższe limity weszły w życie w kraju nad Wisłą wywołałyby ogromne zamieszanie i jeszcze większe oburzenie. Raczej nie bez powodu, ponieważ obecnie obowiązujące przepisy pozwalają na zdecydowanie szybszą jazdę. Trudno wyobrazić sobie ograniczenie do 30km/h w terenie zabudowanym, gdy dla niektórych kierowców 50km/h to „stanie w miejscu”. Mamy jedne z najbardziej liberalnych ograniczeń prędkości na terenie UE, więc każda zmiana byłaby bardzo odczuwalna.
Ograniczenia prędkości na rok 2022 dla samochodów osobowych, dostawczych do 3,5 t oraz motocykli wynoszą:
- autostrada: 140 km/h,
- drogi ekspresowe dwujezdniowe: 120 km/h,
- drogi ekspresowe jednojezdniowe: 100 km/h,
- droga dwujezdniowa o przynajmniej dwóch pasach w jedną stronę: 100 km/h,
- pozostałe drogi poza obszarem zabudowanym: 90 km/h,
- teren zabudowany: 50 km/h,
- strefa zamieszkania: 20 km/h.
Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu, w skrócie ETSC (ang. European Transport Safety Council), to niezależna organizacja pozarządowa powołana w celu zmniejszenia liczby i ciężkości wypadków transportowych w Europie.