30km/h w terenie zabudowanym w UE? - Trends Magazines

30 km/h w terenie zabudowanym? Jest postulat ETCS

Znak B-33 30km/h w zabudowanym

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) postuluje za ograniczeniem prędkości na drogach z powodu… Rosyjskiej agresji na Ukrainę. Skąd wysnuto takie wnioski? I czy naprawdę będziemy jeździć 30km/h w terenie zabudowanym?

Atak na Ukrainę przyczyną kryzysu paliwowego

Postulat ten ma związek z rosyjską agresją na Ukrainę, której nierozerwalnym skutkiem jest problem z dostawami ropy naftowej. Według ETSC niższa prędkość oznaczać będzie automatycznie niższe spalanie, czyli mniej zużyjemy drogocennego paliwa. 

Założenia Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu mogą oburzyć wielu kierowców, a w szczególności tych, którzy uważają obecnie obowiązujące limity za zdecydowanie zbyt niskie. Tymczasem według ETSC samochód osobowy poruszający się z prędkością 100 km/h spala o 1/4 mniej paliwa, niż to samo auto jadące o 30 km/h szybciej. Warto wspomnieć, że prędkość 100km/h nie została wyssana z palca, a tyle dokładnie wynosi zaproponowana przez organizację prędkość maksymalna na autostradzie.

30km/h w zabudowanym i nie tylko

ETSC apeluje o:

  • 100 km/h na autostradach,
  • 80 km/h poza obszarem zabudowanym,
  • 30 km/h w miastach

Limity te miałyby obowiązywać na terenie całej Unii Europejskiej. Można obawiać się, że unijni politycy przystaną na taką propozycję. Realne szanse są raczej znikome. Jednak nadal istnieją. 

Ograniczenia prędkości w Polsce w 2022

Gdyby powyższe limity weszły w życie w kraju nad Wisłą wywołałyby ogromne zamieszanie i jeszcze większe oburzenie. Raczej nie bez powodu, ponieważ obecnie obowiązujące przepisy pozwalają na zdecydowanie szybszą jazdę. Trudno wyobrazić sobie ograniczenie do 30km/h w terenie zabudowanym, gdy dla niektórych kierowców 50km/h to „stanie w miejscu”. Mamy jedne z najbardziej liberalnych ograniczeń prędkości na terenie UE, więc każda zmiana byłaby bardzo odczuwalna. 

Ograniczenia prędkości na rok 2022 dla samochodów osobowych, dostawczych do 3,5 t oraz motocykli wynoszą:

  • autostrada: 140 km/h,
  • drogi ekspresowe dwujezdniowe: 120 km/h,
  • drogi ekspresowe jednojezdniowe: 100 km/h,
  • droga dwujezdniowa o przynajmniej dwóch pasach w jedną stronę: 100 km/h,
  • pozostałe drogi poza obszarem zabudowanym: 90 km/h,
  • teren zabudowany: 50 km/h,
  • strefa zamieszkania: 20 km/h.

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu, w skrócie ETSC (ang. European Transport Safety Council), to niezależna organizacja pozarządowa powołana w celu zmniejszenia liczby i ciężkości wypadków transportowych w Europie. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Lamborghini Huracán. Czy to nadal ultraluksus? – LUKSUS

Lamborghini chwali się, że w ciągu zaledwie pięciu lat produkcji Lamborghini Huracán z linii montażowej zjechało 14 022 sztuk. Poprzedni model V10, czyli Lamborghini Gallardo, został wyprodukowany w łącznej liczbie 14 022 sztuk w cyklu produkcyjnym dziesięciu lat (od 2003 do 2013). Czy to nadal ultraluksus, jeżeli coraz więcej osób posiada taki samochód? Firma traktuje…

Manhart CP500 – prawie 500 KM w Cuprze Formentor

Już seryjna Cupra Formentor VZ5 nie narzeka na brak mocy, ale to nie znaczy, że nie może być jej więcej. Wie o tym dobrze firma Manhart, która wzięła na warsztat najmocniejszą Cuprę i zrobiła ją... jeszcze mocniejszą. Pod koniec 2021 roku Cupra wprowadziła Formentora VZ5, topowy model hiszpańskiej marki, limitowany do 7000 sztuk. Pod maską…