30km/h w terenie zabudowanym w UE? - Trends Magazines

30 km/h w terenie zabudowanym? Jest postulat ETCS

Znak B-33 30km/h w zabudowanym

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) postuluje za ograniczeniem prędkości na drogach z powodu… Rosyjskiej agresji na Ukrainę. Skąd wysnuto takie wnioski? I czy naprawdę będziemy jeździć 30km/h w terenie zabudowanym?

Atak na Ukrainę przyczyną kryzysu paliwowego

Postulat ten ma związek z rosyjską agresją na Ukrainę, której nierozerwalnym skutkiem jest problem z dostawami ropy naftowej. Według ETSC niższa prędkość oznaczać będzie automatycznie niższe spalanie, czyli mniej zużyjemy drogocennego paliwa. 

Założenia Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu mogą oburzyć wielu kierowców, a w szczególności tych, którzy uważają obecnie obowiązujące limity za zdecydowanie zbyt niskie. Tymczasem według ETSC samochód osobowy poruszający się z prędkością 100 km/h spala o 1/4 mniej paliwa, niż to samo auto jadące o 30 km/h szybciej. Warto wspomnieć, że prędkość 100km/h nie została wyssana z palca, a tyle dokładnie wynosi zaproponowana przez organizację prędkość maksymalna na autostradzie.

30km/h w zabudowanym i nie tylko

ETSC apeluje o:

  • 100 km/h na autostradach,
  • 80 km/h poza obszarem zabudowanym,
  • 30 km/h w miastach

Limity te miałyby obowiązywać na terenie całej Unii Europejskiej. Można obawiać się, że unijni politycy przystaną na taką propozycję. Realne szanse są raczej znikome. Jednak nadal istnieją. 

Ograniczenia prędkości w Polsce w 2022

Gdyby powyższe limity weszły w życie w kraju nad Wisłą wywołałyby ogromne zamieszanie i jeszcze większe oburzenie. Raczej nie bez powodu, ponieważ obecnie obowiązujące przepisy pozwalają na zdecydowanie szybszą jazdę. Trudno wyobrazić sobie ograniczenie do 30km/h w terenie zabudowanym, gdy dla niektórych kierowców 50km/h to „stanie w miejscu”. Mamy jedne z najbardziej liberalnych ograniczeń prędkości na terenie UE, więc każda zmiana byłaby bardzo odczuwalna. 

Ograniczenia prędkości na rok 2022 dla samochodów osobowych, dostawczych do 3,5 t oraz motocykli wynoszą:

  • autostrada: 140 km/h,
  • drogi ekspresowe dwujezdniowe: 120 km/h,
  • drogi ekspresowe jednojezdniowe: 100 km/h,
  • droga dwujezdniowa o przynajmniej dwóch pasach w jedną stronę: 100 km/h,
  • pozostałe drogi poza obszarem zabudowanym: 90 km/h,
  • teren zabudowany: 50 km/h,
  • strefa zamieszkania: 20 km/h.

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu, w skrócie ETSC (ang. European Transport Safety Council), to niezależna organizacja pozarządowa powołana w celu zmniejszenia liczby i ciężkości wypadków transportowych w Europie. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Porsche i Hip-Hop

Porsche oficjalnie w rytmie Hip-Hopu! O co chodzi?

Porsche, wspólnie z dziennikarzem muzycznym Niko Hülsem, prezentuje nową książkę: „Hip-Hop Culture – A Road Trip through Europe” (z ang. kultura hip-hopu – podróż drogami Europy). 212-stronicowy przewodnik turystyczno-kulturalny stanowi kontynuację serii „Back to Tape” i ukazał się jako wydanie magazynu „Christophorus”, przygotowane przez wydawnictwo Delius Klasing Verlag. To nowe spojrzenie na rozwój hip-hopowej kultury…

Stary kawałek O.S.T.R. i Mercedes klasy S- TUNING

https://www.youtube.com/watch?v=h6A6vlv0mU4 " Ciągłe nadstawianie szczęki, jęki zawoduBy minister doznał wzwodu Na widok samochodu typu Limo S klasy. Ale na ten temat milczy prasa." Tymi słowami O.S.T.R. rozlicza się z rzeczywistością w piosence A.B.C. (tak również nazywa się zawieszenie w S-klasie) z 2001 roku. I mnie te wersy do tej pory chodzą po głowie, gdy widzę…