30km/h w terenie zabudowanym w UE? - Trends Magazines

30 km/h w terenie zabudowanym? Jest postulat ETCS

Znak B-33 30km/h w zabudowanym

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) postuluje za ograniczeniem prędkości na drogach z powodu… Rosyjskiej agresji na Ukrainę. Skąd wysnuto takie wnioski? I czy naprawdę będziemy jeździć 30km/h w terenie zabudowanym?

Atak na Ukrainę przyczyną kryzysu paliwowego

Postulat ten ma związek z rosyjską agresją na Ukrainę, której nierozerwalnym skutkiem jest problem z dostawami ropy naftowej. Według ETSC niższa prędkość oznaczać będzie automatycznie niższe spalanie, czyli mniej zużyjemy drogocennego paliwa. 

Założenia Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu mogą oburzyć wielu kierowców, a w szczególności tych, którzy uważają obecnie obowiązujące limity za zdecydowanie zbyt niskie. Tymczasem według ETSC samochód osobowy poruszający się z prędkością 100 km/h spala o 1/4 mniej paliwa, niż to samo auto jadące o 30 km/h szybciej. Warto wspomnieć, że prędkość 100km/h nie została wyssana z palca, a tyle dokładnie wynosi zaproponowana przez organizację prędkość maksymalna na autostradzie.

30km/h w zabudowanym i nie tylko

ETSC apeluje o:

  • 100 km/h na autostradach,
  • 80 km/h poza obszarem zabudowanym,
  • 30 km/h w miastach

Limity te miałyby obowiązywać na terenie całej Unii Europejskiej. Można obawiać się, że unijni politycy przystaną na taką propozycję. Realne szanse są raczej znikome. Jednak nadal istnieją. 

Ograniczenia prędkości w Polsce w 2022

Gdyby powyższe limity weszły w życie w kraju nad Wisłą wywołałyby ogromne zamieszanie i jeszcze większe oburzenie. Raczej nie bez powodu, ponieważ obecnie obowiązujące przepisy pozwalają na zdecydowanie szybszą jazdę. Trudno wyobrazić sobie ograniczenie do 30km/h w terenie zabudowanym, gdy dla niektórych kierowców 50km/h to „stanie w miejscu”. Mamy jedne z najbardziej liberalnych ograniczeń prędkości na terenie UE, więc każda zmiana byłaby bardzo odczuwalna. 

Ograniczenia prędkości na rok 2022 dla samochodów osobowych, dostawczych do 3,5 t oraz motocykli wynoszą:

  • autostrada: 140 km/h,
  • drogi ekspresowe dwujezdniowe: 120 km/h,
  • drogi ekspresowe jednojezdniowe: 100 km/h,
  • droga dwujezdniowa o przynajmniej dwóch pasach w jedną stronę: 100 km/h,
  • pozostałe drogi poza obszarem zabudowanym: 90 km/h,
  • teren zabudowany: 50 km/h,
  • strefa zamieszkania: 20 km/h.

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu, w skrócie ETSC (ang. European Transport Safety Council), to niezależna organizacja pozarządowa powołana w celu zmniejszenia liczby i ciężkości wypadków transportowych w Europie. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

BMW M 50-lecie: M3 Touring

BMW w tym roku świętuje 50. rocznicę powstania sportowej dywizji BMW M. Z tej okazji marka przygotowała kilka gorących nowości, w tym pierwsze w historii M3 Touring. Z okazji okrągłej rocznicy powstania, BMW M szykuje kilka ciekawych premier. Obok zapowiadanego BMW M4 CSL pojawi się też pierwsze w historii M3 w nadwoziu Touring. Auto podejmie…

Pirat drogowy w BMW myślał, że to Autobahn. Policja nagrała go, jak pędził z zawrotną prędkościa

Funkcjonariusze zatrzymali do kontroli  BMW. Kierowca za nic miał przepisy dotyczące ograniczeń prędkości na tym odcinku autostrady A4. Pomiar wykonany przez funkcjonariuszy wskazał 211 km/h przy ograniczeniu do 110 km/h.  Obywatel Korei został ukarany mandatem karnym w wysokości 500 złotych. Mniejszy ruch prowokuje niektórych kierowców do szybszej jazdy. Policjanci każdego dnia kontrolują kierujących niestosujących się…