1976 BMW 530 MLE to ojciec wszystkich BMW M5- HISTORIA - Trends Magazines

1976 BMW 530 MLE to ojciec wszystkich BMW M5- HISTORIA

Po roku żmudnej renowacji BMW South Africa zaprezentowało swój najnowszy projekt – BMW 530 MLE. To południowoafrykańskie „M5”, które nie tylko powstało długo przed E28 M5, ale też było samochodem homologacyjnym- faktycznie zbudowanym do ścigania się.

Gdy BMW South Africa chciało ścigać się w połowie lat 70., firma skorzystała z pomocy słynnego kierowcy wyścigowego i szefa BMW Motorsport Jochena Neerpascha. Niedługo potem dwa samochody wyścigowe BMW serii 5 E12 zostały przygotowane do startu w flagowej serii Modified Production Series w Afryce Południowej.

BMW 530 Motorsport Limited Edition (MLE) rozpoczęło starty w MPS w 1976 roku. Auto odniosło piętnaście zwycięstw w 15 następujących po sobie startach. BMW dobitnie zaznaczyło swój autorytet w serii wyścigowej trzema tytułami mistrzowskimi w ciągu trzech lat. BMW 530 MLE było jednym z najbardziej udanych wyścigowych BMW serii 5 w historii.

Aby zakwalifikować się do startów, BMW South Africa musiało sprzedać publicznie 100 drogowych wersji tego BMW, znanego jako 530 Motorsport Limited Edition (MLE). Opracowany przez BMW Motorsport jako limitowany model „homologacyjny” dla Republiki Południowej Afryki, w 1976 r. Wyprodukowano 110 jednostek Type 1, zaś 117 wersji Type 2 zjechało z linii produkcyjnej w fabryce BMW Group Rosslyn w 1977 roku. Sześciocylindrowy silnik był udoskonaloną fabrycznie wersją tego samego silnika, którą można znaleźć w wersji 3.0L, o parametrach 147 kW i 277 Nm. Auto osiąga prędkość maksymalną 208 km/h, a sprint 0-100 km/h zajmuje mu 9,3 sekundy.

Po latach poszukiwań BMW South Africa w 2018 r. Nabyło jedno z niewielu BMW 530 MLE, o których wiadomo, że przetrwało lata 70-te. Samochód nr 100 miał szczególny rodowód – był własnością kierowcy wyścigowego i kierownika zespołu wyścigowego 530 MLE, Petera Kaye-Eddiego oraz jest to samochód „matching numbers”. Oznacza to, że numery silnika i nadwozia są zgodne i oryginalne. 

W 1973 r. Fabryka BMW Group Rosslyn była pierwszą fabryką BMW utworzoną poza Niemcami, a do 1990 r. zbudowano tam kilka modeli specjalnie na ten rynek. Legendarne samochody, takie jak „Gusheshe” – BMW serii 3 E30 325iS i zarezerwowane tylko dla RPA 333i, zjechały z linii montażowej w tym zakładzie.

Podobne

BMW M5 F90 Competition I BMW E28 M5 widok z przodu

Nowy, czy youngtimer? Walka na szczycie: E28 M5 vs. F90 M5

625 KM, 750 Nm, 3,3 sekundy do setki oraz 305 km/h prędkości maksymalnej. Dane techniczne BMW M5 Competition robią wrażenie. Jeszcze większe na wszystkich fanach marki robi pierwsza generacja bawarskiego supersedana. Nieosiągalna, kultowa i bardzo rzadka. Zobaczyć te dwa auta obok siebie graniczy z cudem. Nam jednak udało się zorganizować spotkanie na prawdziwym motoryzacyjnym szczycie! E28 M5 Rok 1984 jest ważny…

Tuning BMW Manhart-MH8-800 tyl

0-100 km/h w 2,6s. Poznajcie MANHART’a MH8 800

MANHART Performance to firma z Wuppertal, która od lat specjalizuje się w modyfikacjach BMW. Tym razem do warsztatu tunera trafiło BMW M8 Competition. Efekt? Przyśpieszenie 0-100 km/h w 2,6 s.  Silnik Motor MH8 800 generuje 823 KM i 1050 Nm. Dzięki tak olbrzyniej mocy Coupé potrzebuje tylko 2,6 sekundy na sprint ze startu na stojąco…