Tajemniczy właściciel uważa, że o historii tego auta można by napisać całą książkę, więc nie ma sensu jej zdradzać. Mocny Golf z napędem na cztery koła to najlepsza recepta na bycie szybkim, a nawet najszybszym. Niestety, taka rywalizacja uzależnia.
Początkowo 450 KM w ulicznym aucie w zupełności wystarcza. Apetyt rośnie w miarę jedzenia, koni mechanicznych dalej przybywa. Samochód przestaje nadawać się do jazdy po publicznych drogach… Na szczęście udało nam się namówić Krzyśka, aby uchylił rąbka tajemnicy, co w trawie, a raczej w tym niepozornym nadwoziu piszczy.
W drodze po 1000 KM
Pod maską pracuje 3-litrowa jednostka VR6 12V. Próżno w niej szukać seryjnych części. Kute tłoki i korbowody, odpowiednio przygotowana głowica, wytrzymalsze sprężynki i talerzyki zaworowe z tytanowymi zabezpieczeniami Catcams, agresywniejsze wałki rozrządu, wszystkie śruby wymienione na ARP… Można wymieniać bez końca.
W połączeniu z ogromnym intercoolerem i jeszcze większą turbosprężarką Garrett GTX4202r oraz krótkim aluminiowym układem wydechowym z wylotem w przednim błotniku motor wygenerował na hamowni 850 KM i 1000 Nm. W „awaryjnych” sytuacjach w zapasie jest jeszcze strzał z NOS, dający dodatkowe 150 KM. Skrzynia biegów również wymagała wielu usprawnień.
Zmienione zostały przełożenia, dołożona podpora czwartego biegu oraz usztywniony wałek sprzęgłowy. Razem z dwoma mechanizmami różnicowymi Peloquins z przodu i z tyłu umożliwiło to skuteczne przeniesienie takiej mocy na asfalt. Za bezpośredni kontakt z nawierzchnią odpowiadają typowo dragowe opony Hoosier Dot Drag Radial 225/50, założone na 15-calowe felgi z Audi A3.
Takie zestawienie pozwala osiągnąć pierwszą setkę już po 2,5 sekundy. Przyspieszenie o kolejne 100 km/h zajmuje 3,7 s, co daje czas od 0 do 200 km/h na poziomie 6,2 s. Dla porównania, Bugatti Veyron Super Sport pierwsze 200 km/h osiąga ponad sekundę później. Auto ćwierć mili pokonuje w 9,52 s, kończąc ten dystans z prędkością 244 km/h.
Jak to utrzymać w drodze i wyhamować?
Przeciążenia występujące przy takim przyspieszeniu są ogromne, a co za tym idzie, utrzymanie auta w linii prostej jest bardzo trudne. Z tego powodu zmianie uległo również zawieszenie. Auto stoi na zestawie AP Sportfahrwerke.
Układ hamulcowy to zestaw o średnicy 280 mm z Golfa Mk3 VR6, ale w pojedynkę nie miałby on szans na skuteczne zatrzymanie auta po kilku startach na ćwiartkę. Pomaga mu w tym zamontowany na klapie bagażnika spadochron hamujący firmy Simpson.
Przygotowany do startów na 1/4 mili
Zmiany nadwozia na celu miały jedynie redukcję masy pojazdu oraz poprawę bezpieczeństwa. W środku zamontowano aluminiową klatkę bezpieczeństwa. Przy wymianie elementów nadwozia na lżejsze, wykonane z laminatów i poliwęglanu, należało pamiętać o regulaminach zawodów na 1/4 mili. Po takich zabiegach Golf, w pełni przygotowany do jazdy, waży 1050 kg.
Minimalizm w środku
Wnętrze to absolutny minimalizm. Solidny kubełkowy fotel, pasy wielopunktowe, sportowa kierownica i kilka wskaźników, pozwalających na monitorowanie parametrów pracy silnika. Mimo to wszystko wygląda czysto i schludnie.
Po tym aucie od początku do końca widać, że Golf ma być po prostu najszybszy. Żadnych wymówek i ustępstw, liczy się tylko czas na 1/4 mili. Brutalnie i skutecznie, a to najważniejsze. Życzymy dalszych sukcesów i bezawaryjnych startów.
Łukasz Miturski
Fot. autor
VW Golf Mk2
SILNIK/NAPĘD: 3.0 VR6 12V, kute tłoki i korbowody, obrobiona głowica, wytrzymalsze sprężynki i talerzyki zaworowe z tytanowymi zabezpieczeniami Catcams, agresywniejsze wałki rozrządu, wszystkie śruby ARP, wydajny intercooler, turbosprężarka Garrett GT4202r, krótki aluminiowy układ wydechowy z wylotem w przednim błotniku, 6-biegowa skrzynia biegów, zmienione przełożenia, dołożona podpora czwartego biegu, usztywniony wałek sprzęgłowy, mechanizm różnicowy Peloquins z przodu i z tyłu
ZAWIESZENIE/HAMULCE: zawieszenie AP Sportfahrwerke, układ hamulcowy o średnicy 280 mm z Golfa Mk3 VR6, spadochron hamujący Simpson
KOŁA/OPONY: 15-calowe felgi z Audi A3, opony Hoosier Dot Drag Radial 225/50
NADWOZIE: lekkie elementy poszycia, szyby z poliwęglanu, aluminiowa klatka bezpieczeństwa, oklejenie barwami sponsorów
WNĘTRZE: sportowa kierownica, fotel kubełkowy, pasy wielopunktowe, wskaźniki parametrów pracy silnika, shiftlight
INNE: ¼ mili 9,52 et @ 244 km/h, 0 ‒ 100 2,5 s, 100 ‒ 200 3,7 s, V maks. 350 km/h
STYL: motorsport