Jak jest produkowana skrzynia biegów Volkswagena?

Jak powstaje skrzynia biegów?

Mówiąc i pisząc o samochodach, ekscytujemy się silnikami, zawieszeniami czy pokładową elektroniką. Kluczowym, acz po macoszemu traktowanym komponentem jest skrzynia biegów. Okazuje się, że nawet proces jej produkcji jest na swój sposób fascynujący.

W 2019 r. należąca do Volkswagena fabryka w Barcelonie rozpocznie produkcję MQ281 – sześciobiegowej, manualnej przekładni, którą opracowano z myślą o samochodach budowanych na platformie MQB. W pierwszej kolejności skrzynia trafi do Passata. Roczna produkcja ma osiągnąć pułap przynajmniej 450 tys. sztuk. Plany zakładają, że z Hiszpanii skrzynie te będą eksportowane do fabryk na całym świecie.

Aktualnie w Barcelonie Volkswagen produkuje pięciobiegową skrzynię MQ200. Taśmy opuściła w liczbie przekraczającej 13,5 miliona. Tak wysokiego tempa produkcji nie sposób uniknąć, gdyż jest to komponent stosowany w 29 modelach koncernu VAG.

Wytworzenie jednej skrzyni zajmuje godzinę i 41 minut. Cykl montażowy został tak ustawiony, by kolejne przekładnie były gotowe co 27 sekund. Nie przebiegałby tak sprawnie, gdyby w proces nie zaangażowano przeszło 500 maszyn i robotów.

Rocznie do ich produkcji zużywa się 15.000 ton aluminium. Taka ilość pozwoliłaby na stworzenie 220 pasażerskich odrzutowców. Kolejne sztaby trafiają do pieców rozgrzanych do temperatury 700°C. Już po 20 sekundach gotowy jest odlew dzwonu skrzyni w stanie surowym.

Później konieczna jest jego obróbka oraz uzbrojenie skrzyni w pozostałe 173 części. Rocznie zakład w Barcelonie składa przeszło 18 milionów elementów. Niektóre z nich są poddawane specjalnym zabiegom. Przykładowo, części poddawane największym obciążeniom są hartowane przez 14 godzin w temperaturze 900°C. Proces gwarantuje, że cała skrzynia wytrzyma zakładany średni przebieg na poziomie 250 tys. km, w trakcie którego nastąpi przeszło pół miliona zamian biegów.

Oczywiście czynnikiem mającym kluczowy wpływ na żywotność skrzyni biegów jest styl jazdy. Jeżeli kierowca szybko i z nadmierną siłą przepina biegi, w kość dostają synchronizatory i mechanizm wybierana przełożeń. Z kolei z umiarem traktowana przekładnia – jeżeli jest pozbawiona wad fabrycznych – znosi przebiegi rzędu miliona kilometrów i większe. I wcale nie oznacza to „emeryckiej” jazdy. Łożyskom skrzyni biegów nie służy mocne wciskanie gazu na niskich obrotach – kiedy zachodzi konieczność szybkiego zwiększenia prędkości, lepiej zredukować bieg.  

Podobne

VW Transporter T1 widok od frontu

Kultowy ogórek T1 jak nowy

  Obecnie już kultowy model przebojem wdarł się na rynek pojazdów użytkowych tuż po wojnie. Jego stylistyka przez lata uznawana była za symbol wyzwolonych ludzi, jednoznacznie zrywających z przyjętymi przez społeczeństwo ograniczeniami. Dziś model T1 możemy podziwiać jedynie w muzeach lub w filmach z lat 50. i 60. Zanim jednak zyskał miano legendy, zaistniał w…