BMW 309: łakomy kąsek dla kolekcjonerów - Trends Magazines

BMW 309: łakomy kąsek dla kolekcjonerów

Obecnie marka BMW jest utożsamiana z samochodami najwyższej próby. Opinia o samochodach z biało-niebieską szachownicą na masce nie zawsze była równie dobra.

Pierwszym autem BMW był model 3/15. Samochód produkowany w latach 1929 – 1932 był licencyjną wersją brytyjskiego Austina Seven. Cechy szczególne? Karoseria długa na zaledwie trzy metry, mało przestronne wnętrze oraz 15-konny silnik o pojemności 0,8 litra.

Przeciętne wyniki finansowe uniemożliwiły BMW przygotowanie zupełnie nowego samochodu. Aby utrzymać się na rynku, firma zdecydowała się na modernizację BMW 3/15. Otrzymano w ten sposób większy i mocniejszy model 3/20, którego produkcja ruszyła w 1932 roku. Zarząd BMW doskonale wiedział, że ciasnawy i przeciętnie wyglądający samochód potrzebuje następcy. Sytuacja była naprawdę poważna. W Niemczech szalał kryzys, a bezrobocie było wysokie. Sposób pracy fabryki w Eisenach nie pozwalał na znaczącą redukcję kosztów produkcji. Jedyną deską ratunku było przygotowanie pojazdu, który zainteresuje klientów z zasobnymi portfelami.

W firmie nie czekano z założonymi rękoma na rozwój wydarzeń. Zespołom projektantów i inżynierów zlecono przygotowanie jak najlepszego samochodu klasy średniej. Model 303 zadebiutował na początku 1933 roku podczas salonu motoryzacyjnego w Berlinie. Świadkowie premiery ujrzeli rozwiązania, które do chwili obecnej są znakami rozpoznawczymi samochodów marki BMW. Mowa o atrapie chłodnicy składającej się z dwóch nerek oraz 6-cylindrowym silniku. Atutem BMW 303 była też niska masa. Samochód ważył 820 kg, więc 30 KM wystarczało do zapewnienia bardzo przyzwoitych osiągów. Dorównywało im dopracowane zawieszenie. Klienci mogli wybierać między czterema wersjami nadwoziowymi – Limousine, Tourenwagen oraz Cabriolet (2- lub 4-miejscowy).

Mimo innowacyjności i wysmakowania stylistycznego BMW 303 nie odniosło spektakularnego sukcesu – powstały 2.224 egzemplarze. Umiarkowana sprzedaż była pokłosiem wysokich cen. Bazowe BMW 303 Limousine kosztowało 3.600 RM, natomiast za flagowe 303 Cabriolet zainteresowani musieli zapłacić aż 4.600 RM. Zarząd BMW ponownie stanął na wysokości zadania. Zamiast silić się na bezowocne zabiegi marketingowe oraz promowanie produktu, którego nisza rynkowa była bardzo niewielka, podjęto decyzję o przygotowaniu zubożonej wersji modelu 303.

BMW 309 było gotowe do podboju dróg w 1934 roku. Karoserię pozbawiono pięknych, chromowanych zderzaków, a w wersji Limousine drzwi zaczęły być otwierane „pod wiatr”. Koszty produkcji ograniczono poprzez zastosowanie zmodyfikowanego silnika ze starszego modelu 3/20. Zamiast nowoczesnego 6-cylindrowego agregatu o mocy 30 KM BMW 309 wyposażono w 22-konną jednostkę. Możliwości zespołu napędowego były jednak w zupełności wystarczające – samochód rozpędzał się do 80 km/h. Dużo droższe BMW 303 osiągało zaledwie 10 km/h więcej.

Podstawową wersję wyceniono na 3.050 RM. Debiutujące na rynku BMW 309 było więc aż o 25 procent tańsze od BMW 303. Klientów nie trzeba było zachęcać do odwiedzenia salonów i złożenia zamówienia. Poza wspomnianą wersją Limousine BMW proponowało im warianty Kabriolett, Kabrio-Limousine oraz Tourer. Dla wojska przygotowano BMW 309 Kübelwagen.

W czasach swojej świetności BMW 309 zbierało bardzo dobre recenzje za właściwości jezdne, niskie koszty eksploatacji oraz rozsądną cenę. Nie bez znaczenia było też poczucie prestiżu, jakie auto zapewniało kierowcy – mimo że było znacznie tańsze od flagowego modelu marki, wyglądało bardzo podobnie. BMW 309 okazało się strzałem w dziesiątkę. Ułatwiło firmie przetrwanie trudnego okresu oraz zapewniło płynne wejście w okres przedwojennej prosperity.

Obecnie BMW 309 stanowi łakomy kąsek dla kolekcjonerów. Ceny wywoławcze odrestaurowanych egzemplarzy przekraczają 20 tysięcy euro.

Łukasz Szewczyk

Fot. BMW

 

Silnik R4, OHV, 845 ccm, gaźnik Solex, chłodzony cieczą
Maks. moc 22 KM
Maks. moment obrotowy 39 Nm
Stopień sprężania 5,6:1
Skrzynia biegów 4 przełożenia, napęd tylny
Długość/ szerokość/ wysokość 3750/ 1440/ 1550 mm
Rozstaw osi 2400 mm
Ogumienie 5,25×16 cali
Hamulce bębnowe, 240 mm średnicy
Średnica zawracania 10,6 m
Pojemność zbiornika paliwa 35 l
Masa własna  800 kg
V maks.  80 km/h
Średnie zużycie paliwa 8 – 9 l/100 km

 

Model Liczba wyprodukowanych egzemplarzy Cena
Limousine 1.02.860 3.050 RM
Kabrio-Limousine 31.12.455 3.250 RM
Kabriolett 284 3.850 RM
Tourer 179 3.550 RM
Kübelwagen 101 b.d.

Podobne

Spełnione marzenie o BMW E46 Coupé 330Ci Turbo

Adam, właściciel prezentowanego E46 Coupé, będąc dzieckiem miał nad łóżkiem plakat z czerwoną „trójką”. Zawsze przed zaśnięciem marzył o tym modelu BMW… Opisywany samochód jest już którymś z kolei w posiadaniu Adama. Poprzednim też była E46, lecz ze słabszym silnikiem. Trzylitrowa wersja z uwagi , mimo iż nie miała M-powerowy napędu, od zawsze zajmowała szczególne…

MANHART

MANHART bierze się za nowe M3 i M4. Będzie „grubo”!

Chociaż nowe BMW M3 (G80) i M4 (G82) dopiero wjeżdżają do salonów BMW na całym świecie, to specjaliści od tuningu w MANHART Performance już dają "priwju" programu tuningowego, który jest obecnie opracowywany dla nowego sedana i coupé. MANHART MH3 600 oraz MH4 600 Nazwy wariantów dają pogląd na prognozowane osiągi silników obu: MANHART MH3 600…